Review: Cadaveria – Silence

SilenceTekst: Gerianne Meijer

Mijn eerste kennismaking met de horror metal van deze Italiaanse band was een paar jaar geleden tijdens metal female voices fest. Na even nodig te hebben om bij te komen van de aparte verschijning van de bandleden en de op het eerste gehoor vrij stevige metal begon ik het toch al gauw te waarderen. Eenmaal thuis heb ik uiteraard wat nummers opgezocht, maar kon het me toch niet genoeg bekoren om een album aan te schaffen. Misschien brengt het nieuwste album Silence daar verandering in.

Opener ‘Velo’ heeft in elk geval een fijne gitaarriff en de vrouwelijke grunts van frontvrouw Cadaveria lijken zich prima te kunnen meten met de rest van het genre. Getuige de nieuwe single ‘Carnival of Doom’ heeft deze dame ook een prettige cleane stem. Beide soorten vocalen worden tijdens het album goed afgewisseld en dit levert de nodige dynamiek op.

‘The soul that doesn’t sleep’ laat zien dat de band het kolkende gitaarwerk niet schuwt en het nummer is pakkend met een passende solo. Helaas laat ‘ Existence’ zien dat de cleane vocalen niet altijd goed uitpakken, wat erg jammer is.

‘Death, again’ heeft flink wat doom elementen met slepende gitaren en langzame zang. Het nummer is daardoor een goede afwisseling van de voorgangers. Ook ‘Loneliness’ heeft spannende drums, maar pakt het tempo weer op. Afsluiter ‘Strangled Idols’ start met een goede opbouw en een onheilspellende gitaar. De lage zang en het pakkende refrein maken het nummer af en zorgen ervoor dat het nummer een van de betere is op het album.

Dit album verandert mijn gevoel voor de band niet. Een leuke band voor af en toe, maar niet spannend genoeg om vaak te luisteren. Dit album tekent zich door genoeg afwisseling in zowel zang als muziek en de nummers zijn niet te lang, maar helaas zijn ze niet allemaal even sterk, waardoor het enthousiasme snel afneemt. Voor fans van doom/horror metal met een toegankelijk tintje is dit echter prima te doen en ik zou het geen straf vinden om de band weer eens op een festival te zien!

Live Review: JazzOut 2014 Parkstad Limburg Theater Heerlen 29-11-2014

Review: Pavarana - Pavarana