Review: Cakes da Killa – Hedonism

14642505_1191405290938158_3537465261795585292_n

Gaat er een belletje rinkelen als ik Rashard Bradshaw zeg? Of Cakes da Killa?
Wordt het wel tijd voor want deze Amerikaanse rapper komt begin volgende maand naar Amsterdam (Bitterzoet) om zijn nieuwste werk Hedonism te promoten. Een hedonist streeft naar zo veel mogelijk genot en dat is wat er op deze korte plaat, slechts drieëndertig minuten, gebeurd. De mix van ijzersterke harde beats met heerlijke raps waarbij er gericht wordt op maximaal genot.

Zo vlieg je dan ook meteen heerlijk de intro door en knalt de track “Keep it Going ft Calore” erin. Een fijne samenwerking die de toon van het album goed illustreert. De eenvoud overheerst gedurende plaat, geen ingewikkelde beats nodig als je er optimaal gebruik van maakt. “Been Dat Did That” en “Up Out My Face ft Peaches” laten dit sterk horen, waarbij de tweede een zomer gevoel laat doorschijnen. Maar niets kan tippen aan de nieuwe smashhit “New Phone (Who Dis)”. Het nummer maakt enkel gebruik van een synthesizer ritme, een drumbeat en handgeklap. Bradshaw weet met zijn eigentijdse stijl een invulling aan de track die ik al sinds tijden niet meer heb gehoord. De ingewikkelde klanken en overvolle nummers staan in schril contrast bij single.

“Gon Blow ft Rye Rye” vervolgt de plaat en gaat net zo hard door maar wordt onderbroken door een interlude welke de opbouw verzorgd voor een dieper klinkende track “Tru Luv ft Josh Dst”. Een sferische klank komt uit de speaker en vult de ruimte, een fijne afwisseling tussen de stevige beats maar echt overtuigend is het niet. Als voorlaatste staat de single “Talkin Greezy” waar Rashard nog een keer korte metten maakt met de huidige rapscene. Outro track draagt de naam “Revelations” en vloeit heerlijk uit met nog een maal de rustige beats om van te genieten.

Cakes da Killa wordt onder de nieuwe scene “queerrap” neergezet maar dat voelt echt als een hokje om het hokje maken, wellicht daardoor zet hij met een dikke knipoog naar de gevestigde orde zijn plaat op een usb stick in de vorm van een tampon (met bijbehorende touwtje). De plaat is vanaf nu verkrijgbaar en is een aanrader! Volgende week zondag, 6 november, staat hij in Bitterzoet te Amsterdam. Hedonism koop je natuurlijk bij de betere platenzaak of op Apple Music.

Metal Female Voices Fest XIII - 21/22/23 Oktober, Oktoberhallen Wieze

WINACTIE! The Cool Quest Najaarstour 2x2 kaarten!