Review: Call It Off – Lovers & Liars

callitoff2

Vrolijke klanken verlaten je speakers zodra je de nieuwe plaat van Call it Off afdraait. Call It OffLovers & Liars is een korte maar krachtig album met twaalf lekker klinkende rock nummers. De samenvoeging van hun twee EP’s Lovers (2013) en Liars (2014) is een logische stap naar faam. “Do it All Again” begint lekker met een pakkend en eenvoudig meezing refrein. De afgelopen jaren kwamen al meer van dit soort bandjes uit Amerika overvliegen om Europa te veroveren maar waarom eigenlijk als zoiets leuks ook gewoon uit Eindhoven kan komen! “Dyanne” pakt het snelle ritme lekker op en met catchy sounds en gitaar spel is het nu al verslavend. Ja, de band zal vast veel jonge meiden plezier met hun uitstraling, muziek en vrolijkheid maar toch is meer dan dat. Met het nummer “The American Lie” zet de band een van de beste nummers van de plaat neer. Een vleugje Gaslight Anthem meets de punky sound van Blink 182. Een vrolijk optimistisch klinkend nummer.

Flink gas wordt er bijgegeven in “Better Off Dead”, het nummer vliegt voorbij zoals eigenlijk alles wel op dit album. Maar dit nummer blijft nogal in je hoofd zitten en eenvoudig meezingbaar. “What She Said” volgt hier dan ook met gemak in, de speelduur van de meeste nummers zit tussen de twee a drie minuten. Waar ik wel van verwacht dat als ze door die drie minuten grens breken beter zouden aanslaan. Zeker live kan dit in hun voordeel gaan werken. Op de helft aangekomen klinkt “Forget You’. Een van de vier nummers die daadwerkelijk door die drie minuten grens breekt en meteen lijkt er meer rust uit de track te komen. Betere uitwerking of een strakkere sound wat je verwacht bij deze band. Het is tevens een track die nog niet eerder te horen was en dus de groei duidelijk laat zien.

Call It Off

Call It OffDan begint de EP Lovers die vorig jaar het levenslicht zag startend met “Famous last Words”. Het nummer klinkt lekker en vooral het refrein zit goed in elkaar. Zo sluit “Burning Bridges” hierin naadloos op aan. De wisseling in stemmen door frontmannen Maurice en Adrian zorgt voor een aangename sound creatie door het album heen. Bassist Lesley laat zich ook nadrukkelijk horen in de tracks wat voor een stevige bodem zorgt waar Sergei stevige drumslagen op los laat. “Stuck With You’ is een typische punk track met strak gitaarwerk en eenvoudige tekst. Goed meezingbaar voor de fans dus. Het kortste nummer op de plaat is “I Don’t Wanna” welke niet eens de twee minuten haalt. Volle snelheid vooruit dus en soms denk je zelfs een beetje aan de Heideroosjes in hun hoogtij dagen. Afsluiter van de EP was “Call Me” maar voor deze samenvoeging is daar een extra, single track, bijgekomen. Bij de laatste track is ook een videoclip gemaakt en is weer een nummer volle vaart vooruit. Heerlijk om te horen dat deze band gewoon uit ons eigen land komt met de kwaliteit om heerlijk overal in de wereld te kunnen touren. Iets waar ze al aardig mee op weg zijn. Hopelijk wordt de band nog opgepikt door grotere festivals waardoor deze nieuwe trots hun voetprint achter gaan laten. Ze staan nog op een aantal plekken in ons eigen land dus ga ze zeker zien!

Voor wie het album wilt kopen kan terecht op de bandcamp of gewoon bij de betere platenzaak.

Review: The Hubschrauber – I Want To Buy A Farm With You

Review: Mr. Polska - $noller