Review: Callaghan – A History of Now

callaghan-a-history-of-now-imageDit jaar steunde ik deze onbekende artieste op Pledge Music. Waarom? Geen idee, ik kende haar muziek niet, wist niet wie ze was, maar na een korte clip op die pagina wist ik dat ik haar moest steunen. Nu is voor de donateurs het album al te downloaden en binnenkort ook voor de rest van de wereld. Met slechts 4463 volgers op Facebook heeft ze nog geen grote achterban maar dit zou zomaar kunnen gebeuren na het lanceren van deze plaat. Met maar liefst twaalf prachtige liedjes zal ze iedereen met gemak overtuigen. De uit oorsprong Britse zangeres verhuisde in 2010 naar Atlanta waarna ze haar debuut album lanceerde in 2012. Nu ruim twee jaar later is het tijd voor de opvolger.

Met opgewekte klanken start ze de driekwartier durende plaat. “Crazy Beautiful Life” is de opener die er meteen vrolijk in kickt. Het tempo wordt meteen goed opgepakt en samen met haar band verzorgt ze een vliegende start. “Who Would I Be” klinkt daarin tegen weer wat zwaarder en de teksten droeviger. Een echte uit het leven gegrepen plaat met bijpassende liedjes. Alledaags en goed in balans. Akoestische gitaar tonen en haar prachtige stem zijn de intro voor “Noah’s Song”. De band voegt zich kort daarna eenvoudig bij aan. Het nummer voelt erg natuurlijk aan en is, ondanks de vele geluiden, nooit over de top. Ze weet goed dat haar stem de kracht is en zorgt ervoor dat ze daarin altijd uitblinkt.

Een semi ballade volgt, “I’ll Take You Away”, met elektrische gitaar die haar bijstaat. Doordat ze nog vrij onbekend is kan ze de nummers nog volledig op haar eigen manier aan het licht brengen en dat is sterk merkbaar, het gehele album voelt eenvoudig maar professioneel aan. Nooit slaat het door en toch krijgt ze het voor elkaar om onwijs sterke nummers af te leveren, zowel muzikaal als productiewijs. Het nogal vrolijke nummer “Best Year” werd al in 2011 op youtube geplaatst en heeft sindsdien bijna 29.000 views, wat natuurlijk veels te weinig is voor zoveel vrolijkheid.

Wederom een ballade op het album, “ Lost”, blink uit in de eenvoud. De band, de strijkers en de zangeres komen hier tot in perfectie samen. Een prachtig winters nummer is het geworden en spijtig dat hij pas na de kerst/nieuwjaar verkrijgbaar zal zijn. Zo ook “Green Eyes” dat een rustige kant laat horen. Het nummer dat klein begint wordt uitgepakt gaande weg en wordt een echt nummer met hit potentie. “Free To Be” begint heerlijk vrolijk. De olijkheid straalt er vanaf en met een lekkere melodie is het catchy en pakkend. (kijk uit dat het deuntje niet in je hoofd blijft zitten). Een vrolijk voorjaarsnummer dat de zon laat stralen. Om haar kwaliteit maar weer eens te laten zien is het nummer “When You Loved Me” een sterk voorbeeld. In haar eentje laat ze horen hoe prachtig haar stem is. Piano en gitaar volgen haar maar pakken nooit de leiding. Haar stem zorgt voor kippenvel tijdens dit nummer.

Dan staat daar opeens “Parachute” op de speellijst, godzijdank niet een cover van Coldplay, maar een eigen nummer dat net zoals voorgaande nummer prachtig klinkt. Grootster uitgepakt en minder meeslepend maar het zit zeer sterk in elkaar. Soms lijkt het wel dat ze haar limiet in haar vocalen heeft gevonden en zeker nog groei mogelijkheden heeft. De laatste twee nummers alweer, wat vliegt de tijd toch als je zoiets prachtigs hoort. “Last Song” is daarin tegen niet het laatste nummer van de plaat. Het nummer tikt lekker weg en is zeker niet de sterkste track op de plaat. Als afsluiter is er een beetje een buitenbeentje op de plaat terecht gekomen. Het nummer klinkt anders, voelt anders maar is toch wel lekker. “We Don’t Have To Change The World”, het is bijna een hippie track. Het klinkt in het verlengde van Jason Mraz’s zijn plaat. Erg “natuurlijk” en een strandvibe komt er vanaf.

Al met al is deze plaat klaar voor 2015, staat de zangeres aan de rand van haar doorbraak en is er een nieuwe concurrent op de markt voor vele zangeressen. Het album komt dus nog uit en het is nog even wachten op een exacte releasedatum (ergens midden januari gok ik). Heel terecht dat ze haar streeftarget op Pledge Music met 170% gehaald heeft. Haar werk is eentje om naar uit te kijken komend jaar!

Youtube

Review: Jasmine Thompson – Take Cover EP

Knarsetand Flying Away Xinix Nieuwendijk 20-12-2014