Review: Celtibeerian – Keltorevolution

Celtibeerian - keltorevolutionTekst: Gerianne Meijer

Het Spaanse Celtibeerian maakt folk metal gebaseerd op verhalen van meerdere volken en af en toe wat lolligs in de mix. De band is opgericht in 2011 en inmiddels toe aan hun tweede album genaamd Keltorevolution. Met een uitgebalanceerd scala aan instrumenten, bestaande uit elektrische elementen en folk elementen lijken ze in elk geval alles in huis te hebben om het genre goed neer te zetten. De vraag is natuurlijk of dit ook echt gebeurt.

Opener ‘ Singing to our Land’  is er een uit de folk stal, met een fijne melodie, mannelijke en vrouwelijke vocalen en gepraat. Duidelijk een intro. De daaropvolgende titeltrack heeft daarentegen een fijne gitaarrif, opgevuld met doedelzak. Samen creëren ze een opzwepende melodie. De mannelijke vocalen zijn nogal wisselvallig en lijken niet te kunnen beslissen tussen grunts of cleane zang. Ook de vrouwelijke vocalen zijn hier iel, want zonde is van het refrein. Nog geen overtuigend nummer helaas. Ook de opvolgende tracks ‘ Unbury the Horn’ en ‘ The Booze Song’  zijn van middelmatige niveau, met heppy de peppy riedeltjes die niet spannend of pakkend zijn.

Het tij keert bij ‘ Fields of Celtibeerian’. Deze track bevat een sfeervolle melodie die rustig opbouwt naar een elektrisch metal deel. Het geheel is vloeiend en sprekend en het refrein blijft al na een keer luisteren in je hoofd hangen. Ook ‘ Under Lug’s Light’  is een van de betere tracks van dit album. De fluit is hier sterk aanwezig en de snelle drums maken het geheel interessant.

Hierna volgen helaas weer wat oninteressante nummers, die de gemiddelde luisteraar snel zal overslaan. ‘ Uer Keltum Brigubus’  heeft daarentegen hele mooie ingetogen strijkers en vloeiende overgangen. Ook ‘ Blood of a Guiltless Town’  laat weer wat beters zien met een mooie fluit, strijkers en gitaar die samen een geheel vormen. Helaas zijn de vocalen wat van de schreeuwerige variant, die het nummer wat tekort doen. Ook hierna volgen weer wat mindere nummers en de afsluiter ‘ Lutiakoi’ is uptempo met een goede opbouw, maar knalt niet genoeg om een goede afsluiter te zijn. De outtro ‘ Eternal Knot’  heeft een  mooi concept en fijne instrumentale stukken en ook de tempoversnelling smaakt naar meer. Helaas is dit nummer te snel afgelopen.

Voor de echte folk metal liefhebbers bevat dit album van Celitbeerian ongetwijfeld een paar nummers waar ze zich aan tegoed kunnen doen. Helaas zitten er ook aardig wat nietszeggende en standaard nummers tussen. Positief is dat de folk elementen goed vertegenwoordigd zijn en netjes verweven zijn door de muziek. Wat minder is zijn de vocalen, die soms onverstaanbaar en/of onprettig zijn. Een krappe voldoende dus, voor deze heren en dame.

Line-up:
Julián Yagüe – Guitars, back vocals, arrangements
Gustavo Infantes – Bass, lead vocals, arrangements