Review: Chef’ Special – Amigo

Hoe verover je de United States wel!? Al vele Nederlandse popmuzikanten probeerde het maar faalde hard. De heren uit Haarlem pakte het slimmer aan, niet meteen voor de grote gooi gaan maar eerst eerbiedig een voorprogramma ronde doen met een grote naam, Twenty One Pilots werd het “slachtoffer” en tachtig shows later is de band sterker dan ooit en klaar om op eigen benen te staan. Echter wordt het thuisland niet vergeten en brengt Chef’ Special vandaag hun vijfde studio album uit, na het nummer een album “Passing Through” volgt nu “Amigo”.

Een album welke direct begint met een vernieuwde sound, “Because I Love You” klinkt, oneerbiedig gezegd, on-Nederlands. De smaak van het beloofde land is eraan blijven plakken en zorgt direct ervoor dat je vergeet dat dit product gewoon uit eigen land komt. So “Try Again”. Maar ook dit nummer gaat volle zalen trekken want met een scherp randje op de gitaar en een heerlijke mellow flow waan je je al onder de stralende zon in California.

Met “Money” gaat deze vibe lekker door, beetje als de oude Relax, funkt het heerlijk en een heerlijk basloopje met vrolijke trompetten is het cocktail O’Clock. Pas bij “All My Life” weerklinkt er een klein beetje de oude vertrouwde sound door die we van de band kennen. Een handgeklap zorgt dat het helemaal af klinkt, je kunt met je ogen dicht al weer zien hoe frontman Joshua vrolijk over het podium stuitert en iedereen mee krijgt ondanks dat het geen echt uptempo nummer is.

Klaar om te kicken tijdens het festival seizoen, precies op tijd om Paaspop nog even lekker mee te pakken en de early adapters alvast de mogelijkheid te geven om de teksten in te studeren. Het voelt niet zo, want was even heerlijk wegdromen, maar we zijn pas bij nummer vijf. “Into the Future” heeft het niet helemaal als albumtrack maar zou beter uit de veren kunnen komen door een heerlijk kleurrijke video. Met een kleine knipoog naar hun grootste hit door naar “Homesick”. Het nummer bevat alles om een perfecte soundtrack te gaan worden voor weer een zomerse film. Maar oorwurm blijft toch echt “Amigo” op het album. De titeltrack had een (eenvoudige) ritme, een heerlijke meezing tekst en de opgewektheid van de zomer, met bijna een miljoen views ook zeker een dikke hit te noemen. Het is dan geen sportzomer maar de NOS mag dit best weer een hele zomer draaien!

Het tempo lijkt gevonden te zijn, “New Start” en “Face of a Stranger” zijn lekkere bites maar meer dan dat dan ook weer niet. Terwijl “Jungle Bookie” juist uitdagend is en de band ook even op een ander spoor zet. De smaak van de “overkant” is weg, want dit is een echte Europese sound. Benieuwd hoe deze dansbare track uitgevoerd zal worden live.

Nog even een heel gevoelig liedje, “Nicotine”, waarbij de gitaar, een korte samenzang en een paar barkrukken nodig zijn. Maar Chef’ Special wilt natuurlijk optimistisch eindigen op deze vijfde plaat en dat lukt prima met “Good Life”.

Het album Amigo is vanaf vandaag verkrijgbaar bij de betere platenzaak en is een must-have voor iedere festivalbezoeker! Paaspop gaat los zaterdag 15 april met Chef’Special!

SharQ Bite: Danko Jones - WIld Cat

Persbericht: HIM ANNOUNCE FAREWELL TOUR: LOVE METAL LEGENDS HIT THE ROAD FOR THE LAST TIME THIS YEAR