Review: Cherry Darling – The Dead & Hollow

Tekst & Foto door: Sharik “MCSharQ”

_DSC8400 copy-3

Daar is hij dan eindelijk, de langverwachte opvolger van Cherry Darling’s debuutplaat. The Dead & Hollow komt later deze week digitaal uit en begin volgend jaar kun je de plaat in handen hebben. Ook deze band, net zoals The Mothmen, heb ik leren kennen door hun optredens tijdens de Nu Of Nooit rondes waar ze het tot in de finale schopte. De nieuwe plaat staat bomvol toffe rock songs die opgenomen zijn in de Are U Recording studio’s te Weert. Elf nummers die van begin tot eind goed in elkaar zetten en een goede stap zijn naar een mooie toekomst voor de band.

Opener “In For A Fuck” zet meteen de toon van het album, stevige rock songs met een lekkere afwisseling in de sound. De stem van frontman Steven van der Vegt, is eigentijds en past goed bij de gekozen stijl. “Let it Go” is godszijdank geen cover van een Disney film maar is een hip en rauw nummer waarin veel aandacht is voor de gitaren. Krit Verbeek speelt een strak ritme waarbij niemand minder dan Stef de Loo een ijzersterk en hevige bastoon erin gooit. Natuurlijk mag de drumster Kiki Beemer niet vergeten worden. Haar funky & groovy sound komt lekker naar voren tijdens “Living in Oblivion”. Het nummer rockt lekker weg en zit sterk in elkaar.

De live sound die het album met zich meeneemt versterkt wel de kracht van de band. Tijdens elk optreden wordt er vol doorgeslagen en is de energie op het album een van de krachtpunten. Het catchyCherry Darling - The Dead & Hollow (Artwork) “Divine Intervention” is hier een goed voorbeeld van. Doordat het nummer zeer pakkend en verslavend is wordt je al snel meegenomen in de “tududu” maat van de track. Kijk uit, want het gaat niet meer uit je hoofd. Het sterkste nummer van de plaat is wellicht wel de titeltrack van het album “The Dead & Hollow”, het nummer zit goed in elkaar en is door zijn diversiteit een unieke track op de langspeler. Het nummer “Sweet ’n Sour Nothings” is lekker ruig en klinkt een stukje harder in het gehoor. De afwisseling in stemmen tussen Steven en Stef is erg fijn om te beluisteren.

Kiki trapt lekker af tijdens “Little Screw”, weer z’n zeer pakkend nummer waar de melodie in je hoofd blijft hangen. De stevige slagen op de drums versterken dit gevoel dan ook nog eens extra. Maar dan opeens, een funky groovy sound, even totaal iets anders dan de harde rauwe klanken die voorheen het album overheersten. “Your Mind Makes a Rapture” laat zien dat de band vele kanten heeft en deze goed weet te benutten.  Terug naar de rocky sound van Cherry Darling. “Rumbling & Tumbling” klinkt als een goede ondergrond voor een Foo Fighters track maar dan zonder de schreeuwerige stem van Dave. Stevige bastonen open de voorlaatste track van het album “Just Take It”. Lekker nog even rockend eruit moet de band gedacht hebben. De track kickt gewoon lekker door en ligt precies in de lijn der verwachting. Als afsluiter staat het altijd lekkere “Kamikaze Underground” op de plaat. Scherpe gitaren, fijne zanglijnen en stevig drumwerk. Een echte afsluiter van en fijne plaat.

De band is met deze langspeler klaar voor volgend jaar, rocken die podia en boeken die fijne festivals. Cherry Darling is een echte “You should listen to this” band en zeker op het podium een heerlijke band om van te genieten. De plaat is later deze week te beluisteren via Spotify, Itunes of Deezers. Begin volgend jaar dus het fysieke album! Geniet en koop later ;).

Review: Qeaux Qeaux Joans – The Ritual

Review: Damien Rice - My Favourite Faded Fantasy