Review: Christopher Paul Stelling – Itinerant Arias

Christopher Paul Stelling AB Brussel 06-05-2017

Een land in nood heeft een troubadour nodig, een zanger die weet de pijn te verlichten of hoe de wonden afgedekt kunnen worden met een deken van liefde. Voor Amerika is dit Christopher Paul Stelling. De singer/songwriter bracht op 5 mei jongslede zijn vierde langspeler uit, Itinerant Arias kwam uit op het Anti-Records label en al snel volgde een korte Europese tour. Het vaste lande doet CPS altijd goed, we zien hem graag hier en voor het eerst nam hij dit keer een deel van zijn band mee. Overzees speelt hij regelmatig met ze maar het duurde even voordat het (financieel) haalbaar was om het ook nu hier uit te voeren. Na een aantal succesvolle solo tours (of met zijn vrouw Julia) trok hij deze maand door België, Duitsland, Denemarken en Nederland. Morgen begint hij alweer aan zijn volgende USA-tour. De bezige bij ademt dit dan ook door in zijn plaat, niet dat het gehaast aan voelt want tijdens de lange ritten heeft hij veel tijd om aan nieuw werk te werken maar vooral de diversiteit van omgevingen straalt het uit.

Toch is dit album een echte band plaat geworden, samen in de studio opgenomen of in ieder geval aangevuld. Een groot plus punt dat het niet meer enkel door zijn schouders gedragen hoeft te worden en met de sterke live setting een plezier om naar te mogen luisteren. De dag na de release ging ik nog even snel langs om ze te ontmoeten in Brussel waar ze in Huis23 optraden. Nog in de rush van Bevrijdingsfestival en hen in een jetlag modus werd het een onvergetelijke avond. Het album dat ik de dag ervoor kort kon horen tussen de drukte door werd grotendeels gespeeld.

Openingstrack “Destitute” en “The Cost of Doing Business” waren al eerder aan het publiek voorgesteld waardoor het als een fijne comfortabel begin aan voelt. Geen nieuwe gewenning maar juist een soort van thuiskomen, iets dat wel nodig is als je in deze wereld leeft, even een plek waar het allemaal ok is. Wie even aan het kabbelende beekje wilt plaatsnemen kan dat heerlijk doen bij “Oh, River”. Het leven straalt ervan af, maar tevens de verdieping. Een terugkerend thema op de plaat.

“A Day or a Lifetime” vervolgt samen met “Sleep Baby Sleep” de plaat, beide tracks ademen het wereldse. De een in zijn eigen leefomgeving de ander juist gericht op de grotere problemen. Tracks die door een troubadour bezongen horen te worden.

Het album gaat verder met track 6 alweer, “You Have to Believe”. Prachtige samenzang vullen het nummer met geplaatste slagen op een trom in de achtergrond. Er is soms niet veel nodig om een de luisteraar stil te krijgen of naar adem te laten snakken. Tijd voor wat opwekkend geluid in “Stranger Blues” die echter de angst proberen te verbloemen. De fingerpicking van Christopher halen de strijdt aan met zichzelf. Voor de woede kwam eind vorig jaar “Badguys” al uit, niet voor niets tijdens de presidentverkiezingen natuurlijk. Het zit diep en terecht. Met de zin “Badguys always win” laat hij de nachtmerries werkelijkheid worden maar zodra je om je heen kijkt weet je dat het realiteit is in plaats van een verschrikkelijke droom.

Gelukkig is er ook tijd om los te laten en klinkt het nummer “Red Door” waarna het einde al in zicht is met een hartverscheurend goed nummer “A Tempest”. “If we go, we go together”, een zeer duidelijke uitspraak. Het mooiste tot het laatst bewaard, waar het vorige album Labor Against Waste “Too Far North” had staan als afsluiter, staat deze briljant nu tot slot.

Christopher Paul Stelling is klaar voor een nieuwe ronde, een nieuwe rondreis over de globe. De troubadour moet onderweg blijven, het leven in alle mooie en lelijke kanten bezingen en met deze plaat komt daar gewoon weer een nieuw hoofdstuk bij. Dat hij terug zal komen naar Europa staat vast, de hoe, wat en wanneer nog niet. Tot die tijd is er deze plaat om de leegte in te vullen en met zijn prachtige stem en gitaarspel, maar de viool, contrabas en tweede stem zullen niet ontbreken. Het album is verkrijgbaar bij de betere platenzaak, online in zijn webshop of gewoon via de digitale kanalen.

Persbericht: Vierde editie festival La Truite Magique (B)

SharQ Bite: Alestorm - No Grave but the Sea