Review: Christopher Paul Stelling – Labor Against Waste

cps2

LET OP HET ALBUM IS NU TE BELUISTEREN VIA DEZE LINK!

De sing and songwriter uit New York (USA) trok de afgelopen jaren meerdere malen het Europese land in om zijn muziek ook aan ons te laten horen. New York was al snel te klein, en te druk, voor zijn bijzondere klanken. CPS heeft enkel een (wat oude) gitaar nodig en een eigen cps4gemaakte “bass”plank waarmee hij het ritme al tikkend met zijn voet kan aanhouden. Twee albums gingen deze nieuwe plaat voor, zowel in 2011 als 2013 kwamen deze uit en nu dus twee jaar later weer een opvolger. Labor Against Waste heeft tien prachtige liedjes voor je klaar staan.
Christopher heeft met een eigen klank, beetje ruw en rauw, een bijzondere aanleg voor het genre. Kleine liedjes in bijzondere settings. Vooral vorige zomer toen hij meerdere malen in de omgeving speelde heb ik hem meerdere malen mogen fotograferen en dus ook  het (deels) nieuwe werk al mogen horen, een aantal tracks ervan zijn nu dan daadwerkelijk op de plaat beland.

“Warm Enemy” is daar een van, de opener zet de toon verder door die met het vorige album “False Cities” al werd ingezet. De zuivere en pure stem met snel klinken gitaar snaren nagevolgd. Al is er nu meer detail te horen op de plaat en meer toevoeging gezocht in het eenvoudige koor en “hand en klap” diensten. Ook de strijkers zorgen voor meer dimensie in de nummers, het geeft meer body aan de track(s). De eenzaamheid van de dolende ras artiest op reis doet het een beetje verdwijnen. Alleen op een maand(en) lange tournee is CPS inmiddels wel gewend. Reizend in zijn gehuurde autootje met enkel zijn gitaarkoffer, een koffer met schone kleding en een pakje peuken. Het nummer “Revenge” laat maar weer eens goed horen dat de 33-jarige man klaar is voor een groter publiek. Het spelen in kroegen, afgelegen festivals en schemerige huiskamers is hij bijna ontgroeid. De afwisseling tussen solo tracks en nummers met een begeleidingsband is heerlijk om te horen. Hij kan het prima alleen maar even wat meer kracht aan het nummer zetten is soms nodig, maar zeker niet in het zeer breekbare “Scarecrow” waar enkel een vrouwelijke tweede stem eraan is toegevoegd in het begin. De ingetogen klanken die alsnog volgen van de band zijn gemeend en geplaatst, geen noot te veel.

Het vervolg is “Castle” waar de zanger uitblinkt in zijn mix tussen vocalen en gitaarspel, het gene waar ik hem het beste van ken. Dit klinkt live altijd zo sterk dat je niet snapt dat hij nog niet voor uitverkochten zalen staat. Iemand die zo je hart kan stelen, breken, lijmen door ijzersterke nummers verdiend dat! “Horse” volgt en is voor mij het minste nummer op de plaat, maar galoppeert snel voorbij.
Door naar een van de beste nummers ooit door Christopher, “Death of Influence”, speelde hij vorig jaar ook al live encps3 klonk toen al bijzonder sterk. Nu met toevoeging van de band, de strijkers en het getokkel maakt de track compleet. Een regelrechte single hoop ik!
Terug naar een wat kleinere track “Dear Beast”, waar hij zelf weer centraal staat. In het nummer laat hij zich weer van zijn beste kant zien, al moet ik toegegeven zo het album een paar keer gehoord te hebben dat hij zowel solo als met band een onwijs talent is. Stelling weet zich telkens te vernieuwen en te verbeteren en weet samen met zijn medemuzikanten grenzen te verleggen.

“Hard Work” dat is wat het gehele album is geweest maar het resultaat mag er zeer zeker zijn. Een dansje doe je wellicht niet op de track maar de rauwe klanken uit de country side weerklinken heerlijk zodra zelfs de mondharmonica wordt opgepakt. Snelheid erin houden en bijhouden in de zang vormen samen een geweldig muzikaal nummer zonder franjes. Zo richting het einde gaat het helaas alweer want met “Burial Shroud” ben je alweer aan het voorlaatste nummer gekomen. Het nummer is nog een keer een prachtige samenvoeging van Christopher en de bandleden. Blazers worden erbij gehaald en het klinkt helemaal af. Bijna dan want afsluiter “Too Far North” moet nog komen. Maar dit nummer klinkt en is zeer speciaal, wie hier niet tranen in zijn ogen krijgt snapt het gewoon echt niet. De tekst is magistraal en de klanken uit de gitaar klinken brekend. Mooier dan dit, mooier dan dit word het niet meer. Een passend eind van wellicht het beste album van 2015 (ja nu al!).

Christopher Paul Stelling is nu in Europa en het is DE kans om hem te gaan zien voor zijn allergrootste doorbraak! Want als dit album niet gaat aanslaan weet ik het ook niet meer hoor. Prachtige klanken, zeer sterk werk van de ondersteunende band en CPS die zichzelf overtreft met een factor X. Wie het album nu wilt kopen kan dat natuurlijk het beste doen bij Christopher zelf tijdens een van de komende events, maar online bestellen mag natuurlijk ook!

CPS1

Interview: Thomas Youngblood - Kamelot

Festival: Pinkpop 2015