Review: Circle of Conspiracy – Entity

Tekst: Sharik “MCSharQ”
Foto’s: Perskit Circle of Conspiracy

cocEen nieuwe plaat van een band die eigenlijk nog onbekend is voor het grote publiek. Wat best spijtig is want ze krijgen al zeer goede recensies van diverse bladen en de release van hun album Entity wordt “groots” aangepakt. Wie het werk van bijv. Russel Allen, Jorn Lande, Amaranthe en gelijke leuk vindt gaat dit zeker een fijne plaat vinden. Misschien is deze samenwerking, dat is opgezet in 2011, nog het meest te vergelijken met het Kiske/Somerville project.
Twee sterke vocalen die elkaar “uitdagen” om daardoor op een hoger niveau uit te komen.

“No More Lies” opent de plaat waar deze clash meteen hoorbaar is. Met een symfonische achtergrond wordt de rock/metal plaat ingezet. coc1Het ligt goed in het gehoor maarblinkt (nog) niet uit in een unieke ingeslagen weg. Eerder op deze blog stond er een review over het werk van Sonic Station en in die categorie schaar ik deze band. Een prima sound met leuke nummers.
Het nummer “Mercenary Wars” doet soms een beetje denken aan de woede die in veel Sabaton songs terug te horen is. Met een snelle synthesizer die het ritme bepaald zorgt het nummer ervoor dat er (ongewenst) een ongrijpbaar ritme ontstaat. De titeltrack van het album speelt de synthesizer wederom de boventoon waardoor de vocalen zo nu en dan op een tweede pad raken wat nogal storend klinkt.

De band lijkt de verkeerde keuzes op de meest bizarre momenten te maken. Wellicht is dit onderdeel van de “artistieke vrijheid” maar volgens mij is dat al ver uit het zicht. Voor mij hoef je je niet aan strikte regels te houden maar de synthesizer boven alles verheffen in een metalband wordt behoorlijk vervelend. Zo ook bij “Real Me” waarbij zangeres, Frida Larsson, totaal wordt weggezet. Het lijkt me dat de band veel meer kan dan dit, slecht is het echter niet te noemen, maar dat er nog veel te leren valt blijkt. Hun inspiratie c.q. voorbeelden zijn onder andere Nightwish, In Flames, Amaranthe en Lambretta maar bij geen van alle komen ze echt ooit in de buurt. “Wake Up Falling” is de balans een beetje terug gekeerd en slaat de drummer, David Laage, er lekker op los. Ondanks dat klinkt het als een ballade. Een rustig ritme neemt het over, waarop geen enkel bandlid zich bedenkt iets anders te gaan doen. Fijn binnen de lijntjes en zomaar een track die prima kan werken als single.

coc2

“Land of Illusion”’s begint veelbelovend, opnieuw een balans gevonden die nu, spijtig genoeg, door een, onnodige, gedempte vocaal wordt onderbroken. De band herpakt zich in het duet gedeelte waarna er het nummer op matig niveau wordt afgemaakt. “At The Gates” zet het symfonische weer lekker door. De drummer probeert er aardig de snelheid in te houden waardoor de synthesizer hem probeert bij te houden en dit samen drukt de vocalen weer naar achteren. Zodra die strijdt afgelopen is en de gitaren het overnemen komen Frida en Emil er weer bovenuit en klinkt het geheel weer zoals gehoopt. Met “Hell Rains Down” zijn we alweer bij het voorlaatste nummer gekomen. Spijtig dat dit album zo tegenvalt want ik had echt verwacht dat er wederom een band zou zijn opgestaan die onder de toplaag in de metal zijn werk kon doen. Helaas zullen ze nog een aantal stappen moeten zetten om daar te komen. De afsluiter van het album is “Walking Through Fire”. Het wordt er niet veel beter op, een zeer rommelige track die veel meer potentie had dan wat er nu uit gehaald is geworden.

Het album tipt niet aan de productie die we kennen uit Scandinavië en verdiende eigenlijk minder woorden dan hierboven. Desondanks zit er zeker kansen in deze band als ze de balans meer gaan vinden dan wat er nu gedaan is. De vocalisten zijn zeker niet slecht en ook de gitaren weten hun weg prima te vinden. Veel gaan spelen en op naar het volgende album zou ik zeggen.

Review: Electro Deluxe – Home

Review: The Last Baron - Medicine