Review: Coldplay – Ghost Stories

Geschreven door: Sharik “MCSharQ”

coldplay1
Er is een nieuw album op komst van Coldplay, 16-05-2014, kun je in je agenda noteren. Dan zal het album Ghost Stories officieel uitkomen maar doordat de band & Apple elkaar altijd wel weten te vinden is het album vanaf vandaag te beluisteren op Itunes. De band speelde al een aantal keren voor Itunes Festival, concerten die dan gestreamd konden worden via Apple producten en ook dit keer is er een unieke samenwerking aangegaan.

Het nieuwe album Ghost Stories coldplayis nog niet uit maar wel al exclusief, volledig, te beluisteren via Itunes!
Maar er is meer, Coldplay zou Coldplay niet zijn als ze niet iets creatiefs zouden bedenken. Ditmaal is er een video gemaakt voor het album. Ja je leest het goed, niet voor een single nee, voor het gehele album een geïllustreerde video voor het gehele album. Het artwork is gemaakt door Mila Fürstová en is tevens verantwoordelijk voor deze epische video.

Het album bestaat uit “slechts” 9 tracks, waarvan er 3 singles al verkrijgbaar / te beluisteren waren, in totaal een tijdsduur van nog geen driekwartier. Dit mede door het slot nummer dat bijna 8 minuten duurt. Het openingsnummer, Always in My Head, begint heel rustig en klinkt bijna adembenemend.
Een soort van kabbelend water dat lekker mee deinst in het ritme van een hartslag. De schitterende tekeningen die voorbij komen op mijn tweede scherm beelden dit deels ook uit. Het cover van het album zijn twee engelenvleugels en hierin gebeuren diverse dingen. Van een jonge dame die bijna wegvliegt maar wordt vastgehouden. Een jongen die in de spiegel kijkt en een trappengang waar bollen vanaf rollen. Zeer gedetailleerd en uniek om zo te zien.

De tweede track van het album is al langer verkrijgbaar en draagt de titel Magic.
Ook hier weer een strakke zachte drumklank die een gestaagde beat doorgeeft. Een kenmerk voor de Britse band wellicht maar door de stem van frontman Chris Martin wordt je pas echt vastgepakt.
Het knappe van het viertal is dan ook dat de nummers ondanks het soms wat zacht overkomen heel erg sterk werken in grote stadions. Een geweldige ervaring om erbij te zijn lijkt me.

Ink is het volgende nummer waarbij je toch alweer een heel nummer aan het kijken bent of er iets nieuws gebeurd in de cover maar tot op heden is dit nog niet het geval. Rustig inzoomend gebeurd er nu dan wel iets. Twee engeltjes op een soort van wip die een medaillon op en neer bewegen. Misschien zorgt de video er wel voor dat je minder oplet op de muziek maar de nummers zijn gewoon ijzersterk. Ook dit nummer lijkt eenvoudig opgezet maar heeft een heerlijke pakkende klank erin zitten waardoor je al snel mee beweegt met je hoofd en het eenvoudige refrein zorgt ervoor dat je het als ware meteen mee kan zingen.
True Love is alweer de vierde track op het album waar we pas het 12 minuten punt passeren. Een kort en krachtig album moeten de heren gedacht hebben. Alle 9 goed of iets dergelijks. Beter kwaliteit dan kwantiteit en terecht! De drum pakt je weer heerlijk vast en met een klap geluid zie ik alweer een heel stadion voor me dat mee klapt op dit ritme. Langzaam wordt er weer ingezoomd op de vleugels en wordt je meegenomen naar de hoge hoed onder in je beeld. De jongeman die zijn geliefde vast blijft houden terwijl zij half wegvliegt.

Ondertussen wordt het nacht op het beeldscherm en zien we een maan, de vleugels in het donker met daarachter nog steeds het kabbelende water. De maker van dit alles, Mila Fürstová, heeft een zeer mooi concept art ontwikkeld die bij elke single te zien was en nu dus ook in deze video resulteert. Het nummer heet toepasselijk ook “Midnight” en is vooral instrumentaal met daaroverheen Chris zijn stem met een sampler eroverheen. Een mooi effect, maar niet te vaak herhalen. Met “Another’s Arms” ben je alweer over de helft van het album. De tekening blijft levendig en de drummer tikt weer aardig door. Een typische Coldplay track zou ik dit willen noemen. Al schiet hij niet er echt bovenuit. Gewoon een strakke goede song op het album.

Ocean’s is alweer het zevende nummer op de plaat. Met een gitaar intro en een synthesizer klinkt het heel klein en breekbaar. Bijna verdrietig maar ijzersterk. Zo ziet het er op de tekening ook uit, met twee lege stoelen in de regen. Ik moet meteen denken aan het lied oceaan van Racoon, maar dat komt omdat er een zelfde gevoel en sfeer bij hangt.
“A Sky Full of Stars” werd vorige week, 5 mei, al uitgebracht en kent vooral een opgewekte toon. Het middeleeuws lijkende kunstwerk is weer volledig in beeld en langzaam  komt er letterlijk een hemel vol vallende sterren wat een schitterend gezicht geeft. Het nummer zou zomaar een knaller kunnen worden tijdens het festivalseizoen. Een uptempo beat en eenvoudige tekst die je mee kunt zingen pakt je lekker vast. Een heerlijk nummer.

Het is de opmaat naar de epische afsluiter met de briljante titel “O”. Soms zijn de teksten te makkelijk lijkt het wel, zingen over een vogel en dan komt er een soort van vredesduif tussen de twee vleugels in vliegen een mooi aanblik. Het nummers klinkt als een soort van sluitstuk. Een nummer waarbij alles goed komt en het verhaal eindigt. Mijn luisterend oor is vooral gericht op klank en minder op tekst en misschien moet ik de plaat nog 100x luisteren voordat ik het hele verhaal begrijp maar het is schitterend, ontroerend en episch.
Met een rustige piano klank komt er een einde aan het album en ben je in 42 meegenomen door een universum, een verhaal dat van top tot teen klopt. Een meesterwerk mag je het nog niet noemen maar het overstijgt alle verwachtingen. Ondanks de korte tijdsduur is het magistraal te noemen.

Coldplay heeft met dit album zichzelf overtroffen, heeft aan de buitenwereld laten zien dat zij een van de grootste bands zijn uit het heden en instaat zijn om muzikaal en visueel een topprestatie te kunnen leveren.
WowHD

Town of Saints Carousel Live & Acoustic at Mama's Pride Festival 2014 Geleen

Live Review: H.E.A.T - De Pul Uden 14-05-2014