Review: Counting Crows – Somewhere Under Wonderland

counting2

Negen liedjes, negen nieuwe nummers, negen prachtwerken op een plaat. Meer woorden dan dat zijn er eigenlijk niet nodig voor het nieuwe Counting Crows album, Somewhere Under Wonderland.
Na twee jaar is het dan eindelijk tijd voor de opvolger van “Underwater Sunshine”. Een nieuw werk met nieuwe kansen, waar de band vroeger de ene hit naar de andere scoorde is het de afgelopen jaren erg rustig gebleven voor de band. Succesvolle tours door Europa en Amerika leverde de band geen windeieren maar ook geen grote successen kwamen er van. Totaal niet erg want hierdoor is de band de afgelopen jaren juist gegroeid. Niet voor het grote publiek wellicht maar wel in de kracht van de albums.

countingHet album trapt af met een meesterwerk van een ruime acht minuten dat al eerder als single te beluisteren was op youtube. Niet alleen te beluisteren want er werd ook een schitterend korte film bij geschoten. Palisades Park is een school voorbeeld voor pop rock bands die een stap meer willen doen dan gewoon eenvoudige nummers maken. Het nummer zit ijzersterk in elkaar en de afwisseling in tempo’s draagt het nummer volledig. Als tweede is “Earthquake Driver” op de plaat geplaatst. Het nummer begint met een catchy gitaar riedeltjes waarna de stem van zanger Adam Duritz een eveneens catchy songtekst begint te zingen. Een heerlijk vrolijk nummer tot gevolg. De blijheid lijkt terug te zijn bij de band waardoor je lekker aan het album begint. “Dislocation” begint wat op de achtergrond maar ook hierbij is de vrolijkheid en inzet te horen van de heren uit Berkeley. Niet altijd was de vreugde terug te horen in voorgaande nummers, goed om te horen dat dit terug is gevonden. Het volgende nummer, “God of Ocean Tides”, was al eerder te beluisteren op onder andere Itunes als je het album vooruitbesteld had. Het nummer is een prachtige semi akoestische track geworden met de nadruk op de stem van de frontman. Het nummer is een heerlijk zomers nummer bij het kampvuur mee te zingen. Ook voor “Scarecrow” geldt dat deze vooruit te luisteren was op het platform van Apple. Het nummer is kenmerkend voor de band, een zachte rocktrack met scherpen gitaren. Dit truckje deden de heren al op eerdere platen maar blijft overheerlijk om te horen. Een echte Counting Crows track!

“Elvis Went To Hollywood” kickt er lekker in met een stevige rocksound, zwakt daarna wat af en de vocalen nemen het over. Een apart nummer, een nummer wat ik niet direct kan plaatsen noch op de plek noch op het album in totaal. Het nummer valt een beetje uit de toon maar is een lekker uptempo nummer. 1 – 2 – 3 zo begint “Cover Up The Sun”, met een stevige contrabastoon op de ondergrond is het een jazzy achtig nummer geworden. Een leuk en wederom vrolijk liedje. Het zou zomaar een geweldige single kunnen worden als er een leuke en humoristische clip bij gemaakt wordt. Het doet me een beetje denken aan Mumford & Sons, met een banjo en eenvoudige gitaarakkoorden. Voorlaatste nummer alweer, wat gaat de tijd toch snel, “John Appleseed’s Lament”. Het nummer valt wat meer in het oude vertrouwde genre van de band. Een schitterende tekst door heerlijke muziek begeleid. Grote voordeel van de band is dat ze geen concessies doen met betrekking tot tijdsduur van een nummer. Een openingsnummer van bijna negen minuten is daar natuurlijk wel het toppunt van maar ook de overige nummers worden totaal niet afgeraffeld maar in een juiste balans verdeeld. Als afsluiter wordt ons “Possibility Days” voorgeschoteld. Een prachtig mooi nummer dat de rust en de mooiheid van het album in een track weergeeft. Een nummer dat als een van de sterkste nummers ooit omschreven mag worden van de band. Het nummer is door de warmte en de fijne tekst uniek en een terechte afsluiter van dit album.

Counting Crows zijn terug, terug van nooit weggeweest, met een meesterwerk. Alle negen goed!
Geen nummer verveelt of wil je door skippen, de nummers wisselen elkaar goed af en de tempo verschillen maken het een heel lekker luisterbaar album. Het album komt 12 september in Nederland uit en zal zeker goed scoren. Je kunt het album nu al bestellen via Itunes of via Sounds Venlo

Review: Ben L’Oncle Soul - À coup de Rêves

Review: Emarosa – Versus