Review: Cowboy’s of the Sky – Kickstart

10669104_1051557128233967_436795369947102388_o

Of een band je adres mag hebben zodat ze een vinyl exemplaar kunnen opsturen (ik heb geen cd-speler in huis) voor een review, ja maar natuurlijk mag dat Cowboys of the Sky! Kickstart die vinyl maar, slechte woordspeling, want zo heet de plaat namelijk echt. Een rauwe en ruige pop rockplaat met invloeden uit de punk en blues. De heren waren eind negentiger jaren ook al eens aan de slag geweest met hun voorliefde, de muziek, en brachten toen de plaat Headhammers uit, na een negen jarige break, konden ze het niet laten en besloten ze weer terug het podium op te kruipen. Zo geschiede en bleek de vlam weer op de laaien, na een schrijf en optreed periode van ruim twee jaar is de plaat “Kickstart” dus hier. Een mooie felle rode vinylhoes met blauwe verfspetters erop zorgt voor een rustige maar opvallende voorkant. Mijn eerste kennismaking met de band, nog voordat de muziek begint.

13403962_1117574271632252_403077661235033810_o (1)De naald ligt op de plaat en de eerste klanken overweldigen me een beetje, Sugar, voorspeld een leuke luistersessie. Energie springt op van het vinyl en dat is goed merkbaar, Albert Heijn stopt met de verkoop van Monster Energy door de hoge hoeveelheid suiker maar de Cowboy’s of the Sky gooien al in de eerste track rond met heel veel sugar. “Kickstart” volgt in ditzelfde gevoel met veel gemak. De rocksound die de band mee neemt in de mix maakt het zeer aantrekkelijk, maar nog interessanter is de mix met de dj. Ja je leest het goed, de line up van deze band is niet standaard. Carlo Habets is vocalist, gitarist en speelt mondharmonica. Miguel Frissen bespeeld de bass en voorziet de backingvocals. Noel van Kan gaat los op de drums, die echt stevig en strak klinken! En Mark Meewis draait er vrolijk op los en weet met toffe samples en scratches een boeiende smaak aan het geheel toe te voegen.

“B2BBGRMF”, geen idee wat het mag betekenen, maar het nummer klinkt heerlijk opgewekt en festival ready. Met de dj die zich behoorlijk mag uitleven en een geweldige inbreng van een koebel sounds op de juiste plek in de track, meeklap garantie 100%.
De band blijft “On Fire” tevens de naam van de volgende track op de plaat, zo fijn om plaat te zeggen en het daadwerkelijk ook te bedoelen. Het gevoel dat in de langspeler ligt komt nog het dichtstbij een andere rauwe en ruwe band Triggerfinger (BE). Beide bands weten van wanten in het genre. “Hurricane” staat als voorlaatste op kant-a van het vinyl. Wellicht wel de beste track op deze kant. Het is een zeer compleet en goed gestructureerd nummer welke door het gebruik van de juiste microfoon echt als een regelrechte klassieker klinkt. “Rawcous & Outrageous” gaat vliegensvlug voorbij en is door de uptempo een echte knaller zo voor het eind.

Tijd voor kant-b, doorgaan waar we gebleven waren, knallen met een stevige baslijn en sterke drums in “Step Right In”, niet te verwarren met… nee laat maar die gedachte wil ik niemand ingeven, de punky rock’n roll sound weerklinkt weer heerlijk. Een filmachtige track die zomaar in een 80’s omgeving op de achtergrond had kunnen klinken. “Turbo Me” laat me in mijn hoofd denken aan een ruige klassieke auto met een button, Turbo Me. Waarom geen idee, maar dat kwam in me op, en zo klinkt het nummer ook. Als een stevige wind die je dieper in je stoel blaast als je aan het rijden bent op een snelweg in een klassieke Amerikaan (te weinig verstand welk merk dat dan moet zijn).

“All the Dudes” weerklinkt, de tijd vliegt voorbij, wat een topplaat is dit toch. Een geslepen diamant uit ons eigen Limburge land. Niets lijkt te ontbreken op “Kickstart” alle snaren worden op het juiste moment bespeeld, woorden vallen op de juiste plek en de dj weer samen met de drummer een fijne afwisseling te laten doorklinken. Een stuk “serieuzer” klinkt “Break my Back”, het nummer gaat dan ook een stukje rustiger en laat je nog even ademhalen voor de grande finale. Welke de titel draagt “Feel Alright”. De plaat duurt nog geen veertig minuten maar de elf nummers zijn voorbij gevlogen. Meer van dit soort albums, yes please! Olympisch goud! Maar voor deze plak hoef je niet naar Rio, gewoon bij de betere muziekwinkel bestellen of nu beluisteren op Apple Music.

Persbericht: Trijntje Oosterhuis met kerstshow naar Roepaen Ottersum

Promotions: De rauwe inspiratie van Subterranean Street Society