Review: Cradle of Filth – Hammer of the Witches

Tekst door: Irma Ploeger

COF

De Engelse band Cradle Of Filth heeft 10 juli 2015 haar elfde album uitgebracht via Nuclear Blast, genaamd “Hammer of the Witches.”

Zoals we inmiddels van deze band gewend zijn, is de album cover weer een grimmig kunstwerk. Ook de muziek op deze plaat is onmiskenbaar het werk van Cradle of Filth. En dat bedoel ik positief.

De intro is rustig, bijna zweverig. Een viool of harp brengt er een beetje drama in.  Dan start het eerste nummer ‘Yours Immortally’. Hierin herkennen we al direct het opvallend stemgeluid van zanger Dani Filth. Het is een vlot nummer, met een prettige afwisseling tussen gitaar, drum en zang. ‘Enshrined In Crematoria’ zet deze trend voort. Wat mij betreft een nummer waarbij het volume van je MP3-speler volledig open moet staan. ‘Deflowering The Maidenhead, Displeasuring The Goddess’ telt net als de voorgaande nummers ruim zes minuten. Ook hier valt het mij op dat er meerdere instrumenten zijn gebruikt, wat het nummer meer diepgang geeft. ‘Blackest Magick In Practice’ trapt af met een hoge, zuivere opera stem. Een aangename variatie. De combinatie van mannen – en vrouwenzang kan ik persoonlijk altijd wel waarderen.

‘Hammer Of The Witches’ , titelsong van dit album, lijkt meer gitaargeluid te hebben dan de vorige nummers. De zang van Dani Filth is ook gevarieerder; hij gaat hoog, laag, hard, zacht. Wat mij betreft het beste nummer van dit album.

‘Blooding The Hounds Of Hell’ geeft je het gevoel in een kerk te zitten: het geluid van een orgel, dat omringd wordt door engelenzang.

Het einde van dit album is net zo vredig als het begin. De cirkel is rond.

Met “Hammer Of The Witches” brengt Cradle of Filth weer een dijk van een album uit. Liefhebbers, maar ook mensen die af en toe naar een nummer luisteren kunnen tevreden zijn; het is een afwisselend album geworden, maar de herkenbare geluiden van de band zijn niet vergeten. Dani Filth en Lindsay Schoolcraft hebben er hun stempel opgedrukt, dat is duidelijk. Dus kopen die plaat en lekker los gaan! Voor wie het nieuwe materiaal ook live wil horen, 29 oktober staan ze in het Trix Muziekcentum in Antwerpen en op 26 november in de 013 in Tilburg

COF2

SharQ Bite: The Kyteman Orchestra - The Jam Sessions

Review: Joss Stone -  Water for your Soul