Review: Dawn of Destiny – F.E.A.R

Tekst: Sharik ” MCSharQ”

Soms krijg je opeens een cd binnen waar je nog niets vanaf weet. Dan ga je hem toch maar draaien om eens goed te luisteren waarom iemand je dit stuurt. Dit gebeurde met de band Dawn of Destiny, de band ligt precies in mijn straatje. Female Fronted Metal met wat hardere gitaren en grunts. The Rock Online weet dus wel wat mijn smaak is. Dankjewel Theo!

therockonline

F.E.A.R is de titel van het conceptalbum maar staat niet voor angst maar voor Forgotten, Enslaved, Admired, Released. Een leuke bevinding voor een korte titel. dawn3

Het album valt meteen met de deur in huis, Jeanette Scherff de zangeres van de band, in combinatie met de grunts van Jens Faber(de bassist) maar daarnaast ook nog eens de vocalen van Mats Leven een fijne toevoeging bij de track. Het start meteen lekker hard en heeft de catchy riffs die we de laatste tijd kennen bij de wat hardere metalbands.
De tweede track, Waiting for a Sign gaat verder op de weg die is ingezet bij het begin van het album, gewoon lekker hard knallen, een fijne solo en met de stem van de frontvrouw in combinatie met een koor erg goed in balans. My memories is de derde track en start met een gitaar en drums. Jens Faber is de mannelijke vocalist van het gezelschap en is tevens het muzikale brein achter de band. Alle tracks zijn van zijn hand maar tevens ook de productie en teksten.
dawn2De vijfde cd inmiddels van Dawn of  Destiny bevat 13 tracks maar kent weinig hoogtepunten maar is gewoon zeer stabiel en goed. Zo ook nummer vier, Innocence Killed, een halve ballade. Het solo gitaarspel steekt schel af tegen de kracht van de zangeres. Zeker als de band erbij komt en de ballade overgaat in een gewone track. Dit kennen we natuurlijk van Epica en Evanescence. Een ballade is sinds die tijd niet meer zoals het was. End This Nightmare worden beide vocalen, Jeanette en Jens, fijn samengevoegd en vormt samen een sterk blok en zou live geweldig kunnen werken.
In No Hope for the Healing is niemand minder dan Jon Olivia aangetrokken voor de vocalen. Je hoort meteen dat er een groot gat is tussen de band en de held Jon. Zijn stem is zoveel meer ontwikkelt en zet de band terug op zijn plek. Niet dat het slecht klinkt, zeer zeker niet, maar het vergroot wel de kwaliteiten.

Rising Angel, Finally en Prayers, track nummer 7,8 en 9 van het album, zijn vooral catchy en leuk voor de shows om mee te zingen en mee te springen. Then I Found You en One last time, nummer 10 en 11, zijn zeer matig en hebben weinig extra toevoeging op het album. Gelukkig zijn de twee afsluiters van het F.E.A.R album juist wel weer gaaf, Dying in Your Arms met een fijne dubbele bassdrum, gitaarsolo en To Live is To Suffer wederom een ballade maar dan van betere kwaliteit laten mij wel horen dat de band beter kan dan sommige tracks op het album.

Al met al is Dawn of Destiny een band die gewoon veel moet gaan spelen, leuke voorprogramma’s van de wat grotere namen of juist een combinatie met andere bands in het genre opzoeken om zo bij het grotere publiek bekend te worden.

dawn1

Line-up Band

Jeanette Scherff – Vocals