Review: Dawn of Destiny – To Hell

DAWN_OF_DESTINY_To_Hell_Cover

Tekst: Gerianne Meijer

Het Duitse Dawn of Destiny brengt in Oktober alweer hun zesde album uit genaamd ‘To Hell’. Voor mij is dit wapenfeit de eerste kennismaking met de band, dus ik kan er fris en fruitig naar luisteren. De band rondom leadzangers Jeanette Scherff heeft ditmaal een album opgeleverd dat draait rondom een verhaal: een jong stel krijgt tijdens hun huwelijksreis te maken met het mysterieuze verleden van de bruid. Omdat dit verhaal ook vraagt om mannelijke vocalen hebben ze de hulp van Zak Stevens (ex-Savatage) en Bjorn Strid (Soilwork) ingeschakeld. Het concept klinkt interessant, benieuwd wat het voor plaat oplevert!

Na het beluisteren valt de conclusie te trekken dat de plaat in te delen is in twee stukken: goed en minder goed. De eerste drie nummers klinken allemaal wat standaard en de kwaliteit van de vocalen, zowel mannelijk als vrouwelijk komt wat middelmatig over. De nummers worden snel eentonig en over de timing valt te twijfelen. Het lijkt echter alsof de band de eerste nummers expres wat minder maakte, want vanaf ‘To Hell’ stijgt de kwaliteit per nummer. De nummers worden beter gebalanceerd, spannender en dynamischer.

Een van de hoogtepunten is ‘Burn in the Fire’. Dit nummer opent met fijne strijkers, die mooi opgevuld worden met gitaren. De mannelijke screams zijn rauw en emotioneel en vormen een fijne afwisseling op de rauwe vocalen van Jeanette. Ook de balladesque gitaren in ‘Only the ocean knows’ zijn noemenswaardig. Inclusief de samenzang maakt dat dit nummer een beetje een folky sfeer krijgt. Helaas zorgt de lengte ervoor dat de aandacht wat verslapt.

‘Light in the Night’ valt helaas weer onder het minder goede deel van het album. De zang zit net op het randje en dit zorgt ervoor dat het nummer slecht te verdragen is. In ‘Destroy my World’ laat Jeanette gelukkig wel zien wat ze kan. De ballad heeft een oosters getinte gitaarsound en heeft daardoor een speciaal tintje. Ook ‘Life’ heeft een hele fijne gitaarsound, lekker snel en rauw. Gek genoeg klinkt het nummer een beetje country, door de zanglijnen. Mede hierdoor gaat het nummer op het eind een beetje wankelen. Afsluiter ‘Forgive’ bevat emotionele vocalen, helaas is het vergeleken met de andere ballads op het album wat saai en dus niet echt een waardige afsluiter.

Als we de balans opmaken aan het einde van het album zijn er helaas meer nummers die minder goed zijn dan nummers die wel lekker wel luisteren. De volgende keer zou ik graag minder nummers willen zien op het album, en meer kwalitatieve nummers.

Join The Cavalry Acoustic My Love Rheine 26 09 2015

Persbericht: Tijdschema Speedfest 21-11-2015