Review: DazzledSticks -DazzledSticks

Persfoto door: I AM KAT

COVER BY JAY SUNSMITHHet is de langverwachte plaat van DazzledSticks die gisteren plots het internet bereikte. Lang geleden bereikte het gerucht de hiphop wereld dat dit duo een plaat zou gaan maken, een beetje ongeloof dat dit echt kon gaan gebeuren. Dazzled Kid is natuurlijk een bijzondere producer die niet bang is om iets te doen wat niet kan en met een van Nederlands beste MC’s Sticks die ook wel wegen weet aan te leggen die nog niet eerder bestonden is dit een pracht samenwerking. Het lange wachten is het wel zeer zeker waard geweest want de selftiteld plaat werd gister gratis op de site http://www.dazzledsticks.nl/ geplaatst (bij donatie krijg je twee bonus tracks!).

Dertien tracks die samen 37 minuten bestrijken lijkt een beetje matig maar de tijd bedriegt want het is een “Alle Dertien Goed” plaat. Vanaf de eerste track wordt je meegenomen in een bijzondere vibe met zeer verassende klanken en sferen. Sticks weet met zijn geweldige rhyms je een verhaal te vertellen die je vastpakt ook al weer je nog niet waaraan je bent begonnen. “Zegenvieren” opent het bal, een semi elektronische sound in een mengelmoes met zijn stem laat je meteen beseffen dat dit iets nieuws gaat zijn. In deze zelfde lijn klinkt het softe “Blijven Lopen”, welke wel Sticks laat shinen in een heerlijke flow.

Lekker uptempo door met “Wat je Doet voor een Ander”, lekkere bastonen zonder dat deze gaan overheersen houdt het tempo lekker hoog.DAZZLEDSTICKS BY I AM KAT
Dit is natuurlijk een plek waar de MC zich thuis voelt. Dan volgt een van de beste tracks, niet zo zeer door de tekst maar door de geniale sound van Dazzled, “Body Rap” is een heerlijke poging tot vernieuwing. Een geslaagde poging moet ik zeggen want het nummer blijft hangen in je hoofd.
Om de snelheid erin te houden is het nummer “Dans” ook weer zo heerlijk catchy met een synth die het riedeltje heerlijk speelt.

Even een tussendoortje met “Eind Decembertje”, een opmars naar de eerste feat. dit maal met Adje. Het nummer “Soeffies” tilt het level een stapje omhoog, met weinig instrumenten een zeer sterke bodem leggen. Adje doet hier nog een extra duit in het zakje met korte teksten die precies in de puzzel past. Maar dan is het tijd voor de beste track op de plaat, “Hooligans in Bloomingdale”. Dit nummer is insane, waarom? Omdat hier zowel Dazzled Kid als Sticks een magische doorbraak vinden. Waarom ook maar iets in het standaard straatje doen als het ook allemaal anders kan. Dit is vertolking van vernieuwing, dit is DazzledSticks op zijn best.

Na het hoogtepunt kan het natuurlijk alleen maar minder gaan, bij een gewone plaat, maar dit is geen normale plaat dus het duo gaat op hoog niveau door. “Trammelant” kun je krijgen! Gevolgd door “De Tunnel” en als afsluiter van de gratis versie “Helemaal Niks”. De nummers bevestigen de bijzondere wegen dan zij hebben gekozen om een plaat te produceren. Maar voor de betalende klant is de plaat gelukkig nog niet afgelopen want het is nog even smullen met “Pitchfork Darling” die een dans achtige kant opzoekt in de sound die het tweetal al eerder voorzichtig aantikte. Als afsluiter wordt de track “Eind Decembertje” voorzien van lyrics in samenwerking met Adje.

De plaat is vernieuwend, gedurfd, topwerk en iets wat we te weinig zien in de Nederlandse muziekscene. Durf te doen. DazzledSticks is hier, de plaat is nu verkrijgbaar voor gratis of voor een paar euro donatie. Het duo gaat begin volgend jaar op tour door de Nederlandse clubs onder andere in De Nieuwe Nor te Heerlen.

SharQ Bite: Diablo - Silver Horizon

Review: Kill Ferelli - Bastards and Sweethearts