Review: Deadlock – Hybris

13198602_10153376915071899_1495347686701048114_o

Als ik de Duitse bands moet benoemen die ik leuk vind is het een zeer kort lijstje maar Deadlock staat er zeker hoog in! En ze zijn terug met hun nieuwe plaat Hybris. Hij komt 8 Juli uit onder de vlag van Napalm Records, een van werelds beste metal specialisten!

Sabine, wie in 2003 bij de band kwam, is sinds de start van het opname proces van het nieuwe album vervangen voor Margie Gerlitz en waar voorheen Johannes Prem de grunts voor zijn rekening nam is dit sinds enkele jaren John Gahlert. Het heeft een grote invloed op hoe de sound van dit vernieuwde Deadlock klinkt. De experimentele klanken zijn eruit gehaald maar het stevige harde werk zit er nog gelukkig in. Aftrappen doen ze dan ook direct en stevig met “Epitaph”, een zeer sterke track om de hergeboorte van Deadlock in te laten luiden. Single “Berserk” werd al een maand geleden geplaatst met bijbehorende clip, helaas klinkt dit nummer meer binnen de lijntjes getekend waardoor het niet echt weergeeft waar het album en de band heen aan het gaan is.

Titeltrack van het album, “Hybris”, doet dit namelijk een stuk meer waar net zoals de opener meteen van start gegaan wordt met een fullforce. De nummers variëren erg in tijdsduur, tussen de 2.30 en 6.34, erg opvallend. Een van de album hoogtepuntjes is toch wel het wonderschone “Ein Deutsches Requiem”, een track die je moet horen! Na een prachtig intro, opera achtig, wordt er opgebouwd naar epische porporties. Een sprookjesachtige vertelling die je helemaal op neemt. Als dit live uitgevoerd kan worden gaat het publiek zeker weten helemaal uit zijn dak.

De band hoort op festivals zoals Metal Female Voices Fest maar kan door zijn diversiteit gelukkig ook prima aansluiten bij de steverige metal festivals deze zomer. Al blijft dit nog een beetje uit in afwachting van het album wellicht. Een uitgebreide (Duitse) clubtour zou het album zeker goed doen want deze plaat moet gehoord worden en Deadlock hoort eindelijk eens de credits te krijgen die ze verdienen! Na een aantal mindere albums en een erg diverse muziekkeuze de afgelopen jaren is het tijd voor Deadlock 2.0, een nieuwe vocaliste, een nieuwe weg, een nieuw geluid!

De plaat ligt vanaf 8 juli in de (digitale) schappen en is vanaf nu te pre-orderen via deze link.

Persbericht: Danko Jones (& Black-Bone) naar Poppodium Volt!

SharQBite: 3rd Machine - Quantified Self