Review: Delain – The Human Contradiction

Geschreven door: Irma Ploeger
Foto’s door: Sharik “MCSharQ”

Delain Sjwaampop Swalmen 18-08-2013

Ik ben inmiddels al wat jaren fan van deze band. Ooit begonnen als project, nu zijn ze één van de grotere namen uit de Nederlandse female fronted metal scene. Op de eerste plaat waren er gastartiesten te horen. Een daarvan was niemand minder dan Marco Hietala (Nightwish, Tarot). Op de inmiddels vijfde release van Delain laat Marco zijn stemkunsten weer horen! Ook George Oosterhoek (Orphanage) heeft opnieuw een bijdrage geleverd. Nieuwe gastartiest is een (aangename) verrassende keuze: Alissa White-Gluz. Nog niet zo lang geleden werd bekend dat de Canadese schoonheid per direct haar band The Agonist verliet. Niet zomaar, nee ze is nu frontvrouw van Arch Enemy. Helemaal geen verkeerde carrière move. Hoe deze gastartiesten klinken in combinatie met de muziek van Delain, ga ik nu beluisteren.

Delain Sjwaampop Swalmen 18-08-2013‘Here Come The Vultures’ opent The Human Contradiction met een aangenaam geluid. Charlotte Wessels zingt een catchy deuntje, met op de achtergrond alleen wat geluid van een piano. Een ballad, om mee te beginnen? Nee hoor, want al snel vallen de drums en de gitaars bij en zit je mee te knikken op het ritme. Er zit een herkenbaar refrein in, wat live makkelijk zal zijn voor het publiek om mee te zingen. Charlotte verbaasd mij echt met haar divers stemgeluid in slechts één nummer. Met ruim zes minuten speeltijd is het ook niet bepaald een bescheiden begin te noemen.

Het tweede nummer is al wat bekender, aangezien het laatst als lyric video op Youtube verschenen is. ‘Your Body Is A Battleground’ heb ik ondertussen al grijs gedraaid en dat kan maar een ding betekenen: wat een lekker nummer! De stemmen van Charlotte en Marco passen goed bij elkaar en ik hou ook zeker van de ‘power’ stem die Marco zo eigen maakt. Ik ben vooral benieuwd hoe het live zal klinken (en wie dan de vocals van Marco zal overnemen). Dit nummer is het eerste nummer van de plaat met een gastvocal. Marco komt echter later op de cd nog eens terug.Delain Sjwaampop Swalmen 18-08-2013

‘Stardust’ is een combinatie tussen pop en rock. Harde gitaren, maar Charlotte zingt erg poppy en het is wederom een nummer wat live makkelijk mee te zingen is. Dat is niet perse een nadeel natuurlijk.
Het klinkt erg sprookjesachtig en vrolijk, en als afwisseling na twee hardere nummers is dat zo gek nog niet.

‘My Masquerade’ is ook geen onbekend nummer. Veel fans zullen ‘m al live gehoord hebben.
Wederom catchy (het refrein doet sterk denken aan Get The Devil Out Of Me en The Gathering qua ritme) maar wel wat harder dan het vorige nummer. Een erg leuk nummer wat vooral live voor een feestje zal zorgen.

Delain Sjwaampop Swalmen 18-08-2013Dan zijn we toe aan de tweede gastvocal. George Oosterhoek laat zijn gruntkunsten horen in ‘Tell me, mechanist’. Hoewel Charlotte 80% van het nummer in beslag neemt, is de afwisseling met George goed geslaagd. Wat mij betreft mag Delain vaker grunts in hun nummers stoppen. Wat ik mooi vind, en wat in dit nummer ook heel sterk naar voren komt, is de afwisseling tussen zachte zang en harde grunts. Een wat harder nummer, maar wel met de herkenbare Delain sound.
Meteen onder de indruk was ik van het volgende nummer: ‘Sing To Me’. Ik vind het een heel origineel nummer qua geluid en zang. Charlotte zingt zowel op de voorgrond als op de achtergrond, wat voor een bijzonder combinatie zorgt. De andere hoofdrol in dit nummer is wederom voor Marco Hietala. Hoewel ik hun stemmen minder fijn vind combineren dan in voorgaande samenwerking, voegt de mannelijke vocal zeker een extra laag aan het nummer toe.

Het volgende nummer heet ‘Army of Dolls’. Wederom een nummer wat zich tussen de grens van pop en rock zet. Weinig headbang actie mogelijk, behalve op het einde. Dan kan iedereen los gaan!

‘Lullaby’ is een heerlijk nummer om naar te luisteren. De eerste keer dat je het hoort lijkt het misschien niet zo bijzonder, maar dan daag ik je uit ‘m nog een paar keer te luisteren. Er zitten leuke elementen in en het is sowieso een vrolijk geluid.

Delain Sjwaampop Swalmen 18-08-2013

Ze hebben het beste voor het laatst bewaard, zou ik kunnen stellen. ‘The Tragedy of The Common’ is absoluut mijn favoriete nummer van dit album. Het is heerlijk hoe Charlotte haar stem gebruikt in een hogere toon, iets waar ik sowieso nogal fan van ben. Dit nummer is ook in samenwerking met de laatste gastvocal tot stand gekomen. Alleen moet je wel even geduld hebben voordat Alissa haar grunts laat horen. Dat is echter helemaal niet erg, want Charlotte laat je (inclusief koor!) genieten.
Het eerdere nummer met grunts door George, zijn verweven door het nummer heen. Nu met Allissa zitten ze echter dicht op elkaar, en hoor je haar dus in totaal amper 1,5 minuut. Desalniettemin is het leuke toevoeging.  Wat mij betreft is ‘The Tragedy of The Common’ echt de perfecte afsluiter voor het album.

Delain heeft met ‘The Human Contradiction’ weer een enorme stap vooruitgezet. Charlotte heeft haar stem nog verder ontwikkelt en ik ben aangenaam verrast door de verschillende geluiden die zij inzet. De gastvocals zijn een leuke afwisseling, al kan ik ook zeker genieten van een album met alleen maar Delain. Naar mijn mening verdient Delain een plaats hoog in de hitlijsten. Niet voor niets touren ze met grote namen als Within Temptation. Ze zijn gegroeid en ze blijven alleen maar groeien. Dit album is dan ook zeker een aanrader, voor iedereen die van goede muziek houdt.

Delain Sjwaampop Swalmen 18-08-2013

Line-up:

Charlotte Wessels: zang