Review: Devil You Know – The Beauty Of Destruction

Tekst door: Irma Ploeger

dykZijn vorige band, Killswitch Engage, was geweldig. De energie die de nummers mij geven zijn ongeëvenaard. In 2010 zou ik ze live zien, maar was ik helaas verhinderd op het laatste moment.
Achteraf bleek dat enorm stom te zijn, want Howard Jones kondigde in begin 2012 aan dat hij de band zou verlaten wegens gezondheidsproblemen.  Ontzettend tof dat de eerste zanger van Killswitch Engage, Jesse Leach, zich na dit nieuws weer bij de band voegde. Ik heb ze live gezien in Eindhoven en ze waren ontzettend goed, dat kan ik niet ontkennen. Toch miste ik Howard Jones. Zijn stem vond ik zo uniek. Spoelen we de tijd vooruit, dan belanden we in 2014 en ligt er tot mijn grote vreugde een nieuwe cd in de schappen met die unieke stem.  Devil You Know is een band gevormd door John Sankey (bekend van o.a. Fear Factory, Devolved en Divine Heresy) , Francesco Artusato (All Shall Perish, Hiss Of Atrocities) Ryan Wombacher (Bleeding Through), Roy Lev-Ari (ook uit Hiss Of Atrocities) en natuurlijk Howard, die we kennen van Blood Has Been Shed, Killswitch Engage maar ook als bijvoorbeeld gastzanger in het nummer van Within Temptation (‘Dangerous’).

Het moge duidelijk zijn, ik ben enorm benieuwd naar deze nieuwe plaat en dus tijd om ‘m te luisteren.  Toepasselijke opener is ‘A New Beginning’.  Een lekker hard nummer, wat meteen duidelijk maakt wat deze band van plan is: terug naar de top! Vergelijkingen met Killswitch Engage zijn snel gemaakt, al vind ik Devil You Know over het algemeen nog wat harder klinken.
‘My Own’ zet de trend voort en lijkt mij vooral live zo’n lekker nummer! Hier krijgen we ook Jones’ zuivere stem te horen en dat is zeker wel aangenaam. Hij weet de balans tussen zingen en grunten goed in evenwicht te houden. Er zitten ook heel wat stevige muzikale stukken in, die het nummer wat extra’s geven.  Het volgende nummer, ‘Embracing the Torture’ doet vermoeden dat het een heel hard nummer is, maar dit wordt afgewisseld met zang op een rustigere maat muziek.  De afwisseling tussen de harde drums en de uithalen van de gitaar is heel tof.  Juist in dit nummer komt de stem van Howard goed over, die stem die ik zo uniek vind.  ‘For The Dead And Broken’ brengt wat afwisseling. Ik vind het vooral ook een mooi nummer. Zeker geen ballad, maar toch heel anders dan zijn voorgangers. Geen grunt, alleen maar clean vocals. Het vijfde nummer is de eerste single, ‘Seven Years Alone’.  Ik heb dat nummer al zo vaak geluisterd en ik blijf ‘m geweldig vinden. Alles zit erin: bruut, harde gitaren, drums, clean vocals, grunt, power! Volume knop helemaal open en genieten maar. ‘It’s Over’ geeft je de kans om weer even op adem te komen. Het is te vergelijken met ‘For The Dead And Broken’,  al vind ik persoonlijk nog meer emotie in dit nummer liggen. ‘A Mind Insane’,  wow, dat nummer is eigenlijk niet te beschrijven maar moet je gewoon luisteren.  Insane, ja! Het hardste en vetste nummer tot nu toe. Ja hoor, gooi de volume maar weer omhoog. ‘Crawl From The Dark’ is een mix van clean vocals, grunts en een aanstekelijk refrein.  ‘The Killer’ is het nummer waar letterlijk veel geroepen en geschreeuwd wordt. Dit maakt het tegelijk ook een sterk nummer, met veel afwisseling. ‘I Am The Nothing’ herinnert mij het meest aan Howard’s oude band. Waarom? Moeilijk uit te leggen, het is gewoon het geluid van dit hele nummer. Niet zo bijzonder, zou ik bijna willen zeggen. Het einde is trouwens wel erg tof. ‘Shut It Down’  brengt je meteen weer terug bij het heden. BAM! Ik zie al moshpits voor me. Kom maar op met die zomerfestivals! Niet shut it down, maar bring it on! Dan zijn we alweer beland bij het laatste nummer van The Beauty of Destruction. ‘As Bright As The Darkness’ is de perfecte afluister. Stukje doom in de mix gegooid en dan krijg je een heerlijk relaxt nummer, helemaal zen. En dan hup nogmaals op play drukken!

The Beauty of Destruction is echt een killer van een debuutplaat.  Wat natuurlijk niet heel gek is, als je kijkt naar wat voor mannen dit juweeltje in elkaar gezet hebben. Voor liefhebbers van metalcore, voor fans van Howard Jones en ook zeker voor fans van Killswitch Engage: kopen die cd! Sinds 25 april ligt hij in de schappen dus sla je slag. Wil je ze live zien? Dan moet je helaas even geduld hebben, ze spelen voorlopig alleen in thuisland Amerika.

Tracklist:
1. A New Beginning
2. My Own