Review: Devil You Know – They Bleed Red

Devil You Know - They Bleed Red - ArtworkAls je het over de duivel hebt… De Amerikaanse band Devil You Know brengt vrijdag 6 november 2015 zijn tweede langspeler uit. Met grote namen zoals Francesco Artusato (All Shall Parish), Ryan Wombacher (Bleeding Through), John Sankey (Devolved) en Howard Jones (ex-Killswitch Engage) in een band kan het niet snel fout gaan. Op het vorige album “The Beauty Of Distruction”was al goed te horen dat deze getalenteerde mannen prima muziek kunnen maken. “They Bleed Red” doet er nog een schepje bovenop; metal met een extra bite.

‘Consume The Damned’ zet meteen de toon. Stevige gitaarriffs, met ondersteuning van Howard’s stem. Howard gebruikt een wat agressievere manier van zingen, past perfect bij dit nummer. ‘The Way We Die’, de eerste single van “They Bleed Red”, is misschien al bekend bij sommige metal fans. Persoonlijk vind ik het een van de betere nummers van het album. De afwisseling tussen clean vocals en grunts, hardere drums en gitaarsolo’s.. Ja, het heeft alles in zich om een hit te worden!
Dat het echter nog steviger kan, bewijst ‘Shattered Silence’. Howard’s stem is heerlijk rauw, de muziek sluit hier perfect op aan. Dit nummer zal live zeker voor een cirkelpit gaan zorgen.

Voor wie van iets melodischer houdt, vrees niet. Er staan ook genoeg nummers op die in het verlengde liggen van het vorige album. Bijvoorbeeld ‘Let The Pain Get Hold’. Wat een prachtig nummer! Hierin is goed te horen dat Howard zoveel verschillende stijlen kan zingen met zijn stem. Ook ‘Searching For The Sun’ heeft een perfecte balans tussen cleans vocals en harde gitaarriffs.

Ik kan niet anders concluderen dat dit een must have album is: goed geproduceerd, gevarieerde muziek en als kers op de taart de heerlijke zangstem van Howard Jones. Ik ben fan! Kopen die plaat!

Wil je ze live zien? Momenteel toeren ze door Europa met Five Finger Death Punch, Papa Roach en Eskimo Callboy. 17 november staan ze in de Heineken Musical Hall, Amsterdam en 26 november in Vorst Nationaal, Brussel (B).

SharQ Bite: ColdFuse EP

Persbericht: 3e editie ScumBash op 20 februari 2016 met o.a. Turbonegro, Bloodshot Bill, Batmobile, DeWolff en The Skadillacs

Irma