Review: Diggy Dex – Golven

14289816_1774277819514749_8985389333208430037_o

De zanger van het Nederlandse “levenslied” Diggy Dex kwam vandaag met alweer zijn vijfde studioplaat, Golven. De rapper weet als geen ander de dagelijkse “sleur” te bezingen. Zijn thuissituatie is een inspiratiebron voor hem en dat wordt wel duidelijk in de meeste tracks op het album. Diverse samenwerkingen komen voorbij en dat maakt deze plaat extra interessant.

Het album opent met “Wij Zijn Allemaal Gemaakt van Hetzelfde” en treft meteen de sterke kant van deze rapper. Met de verwoording van wat er in deze samenleving gaande is maakt hij een sterke opener waar de toon mee gezet is geworden. De eerste feature is direct geen kleintje, Paul de Munnik zingt een zalig intro op “Laten we Dansen”. Het is goed te horen om Paul weer eens op een plaat te horen, zijn kalme en rustige stem wisselen met gemak de rapper af maar ook zeker aan. Muzikaal gezien is er voor Diggy Dex niet veel nodig waardoor de songs lekker klein en compact blijven.

Countryklanken openen het eenvoudige “Is” waar hij de angsten en de waakzaamheid bezongen wordt. De beat, gitaren, keys en violen maken het nummer erg divers en net even wat anders dan de standaard sounds die we kennen bij het genre. Single “Morgen Komt Het Goed” gaat natuurlijk hierop verder en is al uitgebreid in de media verschenen na de aanslagen. Dit is waar de schrijver nog meer naar buiten komt, wat hij ziet, waar hij zich aan stoort moet eruit, op papier. “Jaar of 4” gaat meteen lekker zonnig van start en is een echte nazomerse hit. Wellicht een kwestie van tijd of misschien gebeurt er wel helemaal niks mee. Een goede, sterke vibe straalt het zeker wel af hopelijk wordt dat opgepikt.

Een van de mooiste nummers van de plaat is wel de feature met Linde Schöne haar stem is zo bijzonder schoon. Een saxofoon14196169_1773257279616803_2674268687910810192_o kickt het nummer af, het heeft wel iets weg van de Tourist LeMC formule. Het ritme en het gevoel voelt hetzelfde. “Gent” blinkt uit in schoonheid, flow en de wisseling tussen Linde en Diggy Dex. Eerder werkte de rapper ook al met vrouwelijke zangeressen zoals Eva de Roovere en Anna Drijver. “Als je Valt” gaat natuurlijk over zijn kinderen die hij ziet opgroeien, de zorgen om hen en dat hij er altijd voor ze zal zijn. Maar het leven gaat met vallen en weer opstaan, “het komt wel goed”.

“Losse Krabbels” werkt de rapper samen met goede vriend Jiggy Djé. Een rauwere en diepere beat klinkt, meer een classic Hiphop track. Toekomstdromen over de muziek met een vrije loop in sound en teksten. “Zo Voorbij” en “La Vallade” vervolgen de langspeler, waarna “Hier” als een instrumentele skip vooruitloopt op wat komen gaat. Big2 rapt mee op “Nergens Heen”, wederom een zeer sterke samenwerking. Big2 is een beetje uit het zicht gegaan na het (tijdelijk) stoppen van The Opposites, maar de twee rappers weten elkaar feilloos aan te vullen. Beide lopen natuurlijk al langere tijd mee in het genre en die kwaliteit komt zeker nu sterk naar voren.

“Treur Niet” (Ode aan het leven) feature JW Roy scoorde hogen deze lente, een bewustwording als je even nadenkt over wat er gebeurt na de dood. Een mooie boodschap die fier overeind staat. Nieuwste single is “Golven”, de titeltrack, een wat vreemder nummer zo aan het eind en gewaagde keuze als single voor het album.

De plaat verdiend een mooi plekje in de hitlijsten en Diggy Dex laat maar weer eens zien waarom hij ondanks zijn schaduwperiodes toch tot de Nederlandse Hiphop top behoord. Golven is vanaf vandaag verkrijgbaar bij de betere platenzaak en op Apple Music.

PERSBERICHT: Chris Eureka en Michael Raven naar Roepaen in Ottersum

SharQ Bite: Fleddy Melculy - Helgië