Review: Dilated Peoples – Directors of Photography

DPMijn leven is net zo wirwarrig als de muziek die ik luister. Ik vlieg van hier naar daar en van daar naar waar ik niet wist dat ik kon zijn. Nu is het dus weer tijd voor iets anders, Dilated Peoples. Hun albums uit het verleden kwamen al jaren geleden op mijn pad maar nu is het dan eindelijk tijd voor nieuw werk. Directors of Photography is de titel die de nieuwe plaat mee kreeg. Gelukkig kon ik het werk eerder horen dan de officiële releasedatum die voor twaalf augustus staat genoteerd. Een LP luistersessie na maar liefst acht jaar te hebben moeten wachten.

De intro stelt natuurlijk niet al te veel voor en is gewoon opmaat naar de eerste track “Directors”. Een “herintroductie” track zou ik t omschrijven. De groep uit LA wordt gevormd door, DJ Babu, Evidence en Rakaa. Samen zijn ze al sinds 1995 Dilated Peoples en komen nu met hun zesde langspeler uit. Het succes is niet te danken aan de mainstream optredens die ze soms doen maar vooral in de underground hiphop scene doen ze het erg goed. Goed, hebben we dat ook weer gehad. Tijd voor het echte werk. Met een hoop scratchwerk komen we in de track “Cut my Teeth” en “Defari Interlude” waarvan de eerste een volledige track is. Een heerlijke vibe komt over je heen en laat je lekker mee voeren naar een rauwere kant van de raps. “The Dark Room” ft Vince Staples volgt, Vince is een jonge gast uit Long Beach en heeft al met vele grootheden samengewerkt. Sinds 2010 pas actief en nu al een platencontract bij Def jam, dan doe je toch iets goed. Het gevoel dat je bij de plaat krijgt heeft veel weg van de glorie dagen eind jaren 80 begin 90. Een rust en kalmte heerst met fijne mixtonen en doordachte en bewuste teksten.

“Good As Gone” doet daar lekker aan mee met een hele fijne beat. De eenvoud druipt er vanaf, met een leuke soundeffect, ga je heerlijk meedoen. Wu Tang Clan heerst in de drukte en de ruwheid maar daar bied Dilated Peoples een tegenkracht voor. Waarom zou het ook druk en onrustig zijn, als je het laidback en cool kunt doen. Niet zo gek als je DJ Premier als producer hebt kunnen strikken voor de track. “Show me The Way” is een feature met niemand minder dan Aloe Blacc en geproduceerd door Jake One die groot werd door G-Unit. Een echte single track als de groep toch iets wilt laten zien aan de grote menigte. “Figure it Out” begint heerlijk met een sketch maar gaat daarna over in een “slowmo” stem die echt heel erg f*cked up klinkt. Het scratch werk is wel weer heel fijn en lekker op snelheid en met een dikke bastoon door m’n sub woofer ook wel heel prettig.

“Let Your Thoughts Fly Away” is weer een heerlijke track die je op de achtergrond hoort dreunen maar zacht overkomt. De balans waar ik het zo vaak over heb is hier perfect in orde. Weer een samenwerking op het program, ditmaal met Catero, voor de track “Century of the Self”. Een rustig stukje muziek dat geen indruk achter laat en das maar goed ook. Weer in interlude “@mrevidence” funny maar voor mij hoeft dat niet echt. “The Reversal” wordt het truckje dat de groep doet wel erg doorzichtig en saai, kom op! Even wat meer power bijzetten en ja hoor in “Opinions May Vary ft Gangrene” wordt de groep ondersteund en komt weer helemaal tot leven. Een goede keuze van sound & beat met de ondersteuning van niemand minder dan The Alchemist en Oh No. Het klinkt opeens een stuk meer “classic” en dat bevalt me goed. Heerlijk verder met “Trouble” dat opbouwt naar het einde. “L.A River Drive ft Sick Jacken” een plaat met een schitterende stem die gemixt wordt. Dan is het alweer tijd voor het laatste nummer, wellicht had een paar nummers minder ook prima volstaan. “The Bigger Picture feat Krondon”, een samenwerking die al eerder plaatsvond en nu ook heerlijk overkomt. Een goede afsluiter van een prima plaat. Na jarenlang te hebben moeten wachten is hij binnenkort voor iedereen verkrijgbaar op Itunes of in je platenzaak.

Review: Godsmack - 1000hp

Review: Dominique Fricot - Sweet Little Fantasy