Review: Dr. Dre – Compton

comptonDe meeste reviews over deze plaat zullen beginnen over het feit dat het maar liefst zestien jaar geleden is dat “The Doctor” een langspeler heeft afgeleverd, of dat deze man de rijkste rapper op aarde is (vergetend te zeggen dat hij diep in Apple Music zit met zijn Beats) maar voor mij begint het bij The Chronic. Deze plaat zette na zijn N.W.A tijd de rap wereld alweer op zijn kop. Dre wist met dikke beats en rauwe teksten de harten van vele te winnen. Wie de hardste teksten uit zijn verleden niet meer aankon horen kon bij deze plaat weer opgelucht adem halen. Echter pas bij zijn tweede plaat, 2001, ging de hype pas echt los. Met tracks zoals Forgot about Dre ft Eminem of de epische The next Episode werd de muziek door vele mainstream liefhebbers ook geaccepteerd.

Daarna viel het stil, heel lang stil. Natuurlijk produceerde het multi-talent vele vette tracks voor andere zoals Eminem en 50 Cent waardoor hij eigenlijk nooit echt stil zat maar de langverwachte derde plaat Detox kwam er nooit. Met zijn sterke merk Beats kwamen de hoofdtelefoons en oordopjes in de spotlights door sportmensen en artiesten te sponsoren. Het duurde niet lang totdat Apple inzag dat hun streaming dienst een goede basis zou zijn voor Apple Music en sloeg hun slag waardoor in een klap mede eigenaar Dr. Dre de rijkste rapper op aarde werd. Inmiddels is de dienst online en is Dre te horen in zijn wekelijkse uitzending The Pharmacy. Dit is ook het platform waar vorige week plots bekend werkt gemaakt dat er een nieuwe plaat op de plank kwam. Af en wel en slechts een week later verkrijgbaar en luisterbaar via Apple. Die dag is dus nu gekomen, om 03.00pm LA Time werd er een drie uur durende integrale uitzending online gezet waar de zestien tracks te beluisteren waren.

Dr. Dre heeft een deel van zijn vrienden uitgenodigd om dit resultaat te bewerkstelligen. Het album “Compton” is geïnspireerd op de gelijknamige nog te release film. Met de intro die de basis verteld over het ontstaan van Compton wordt al snel overgegaan naar de eerste track “Talk About It ft King Mez & Justus” een rake beat start en hoorbaar is dat Dr Dre heeft gekozen voor een 2015 sound in plaats van de classic tour op te gaan. Strak en netjes alles op zijn plek.

“Genocide ft Kendrick Lamar, Marsha Ambrosius & Candice Pillay” klinkt meteen rauwer. Wellicht door de fijne vocalisten die meedoen of de diepe tonen die mijn hoofd in dreunen. De film verteld het verhaal van rapgroep N.W.A in hun opkomst en gebeurtenissen die volgde. Hier sluit de track “It’s All on Me ft Justus & BJ The Chicago Kid” als beste op aan. Een vertelling die goed overkomt en een beetje de zelfde sfeer heeft als de soundtrack van “Selma”.

“All In a Day’s Work ft Anderson .Paak & Marsha Ambrosius” volgt maar er hangt een vreemd sfeertje aan dat ik niet helemaal kan plaatsen. Dit gaat ook door in de volgende track een feature met King Mez, Marsha Ambrosius en Kendrick Lamar. Met een heerlijke baslijn op de achtergrond komt de track niet echt los wanneer er gewisseld wordt in het tempo van de track. Wel blinkt “Darkside/Gone” uit in de muzikale keuze door bijvoorbeeld een piano toe te voegen. Tijd voor de X! “Loose Cannons” wordt door COLD 187um en de klassieke rapper Xzibit neergezet. Zijn rauwe klanken zijn er nog steeds en de track krijgt hierdoor een hardere ondertoon. Met een filmische stijl krijgt het verhaal vorm en is de track helaas snel voorbij.

Vliegen we snel door naar “Issues” waar Ice Cube en Anderson .Paak te horen zijn. Ice zat natuurlijk met Dre in N.W.A en tof om ze weer samen te horen. Een toffe beat zet voort en krijgt de track body. Toch is het een niet een van de beste tracks op de plaat. Zeker niet als je erna Kendrick Lamar en Justus weer hoort op “Deep Water”. Een geweldige track welke echt een compleet plaatje bied. Zo weer door naar de volgende gastartiest. Snoop Dogg! “One Shot One Kill” is een klassieke(re) track die ik eigenlijk meer had verwacht. Met sterke klanken stijgt het nummer boven de meeste uit. Het album groeit dat blijkt maar weer, track voor track, alsof the doctor in een flow is komen te zitten. “Just Another Day” met de heerlijke vrouwelijke vocalen van Asia Bryant en raps door The Game. Het nummer kabbelt lekker voort en al snel voorbij. “For the Love of Money” is een van mijn persoonlijke favoriete mede door gastzangers Jill Scott en Jon Connor. Deze samenhang met elkaar maakt een lekker luisterbaar nummer. Minder de harde kant van de hiphop opgezocht maar denk dat nummer een plekje verdiend in de film.

Terug naar de oudere tunes weer met Snoop Dogg, Marsha Ambrosius en King Mez in “Satisfiction”. Een zeer vette rhytmn klinkt en laat je al snel met je hoofd meebewegen op de sound die je hoort. De makkelijkheid waarmee deze song weerklinkt laat duidelijk zien met welke precisie het album in elkaar is gezet. Niets ontbreekt en alle puzzelstukjes vallen op de juiste plaats. Om door te gaan in de oude vibe is “Animels feat Anderson .Paak” een goed voorbeeld. Je waant je meteen weer terug in de ’90’s. Alweer bijna aan het eind ontbrak er nog een grote naam op de plaat, de leerling van Dr. Dre, moest natuurlijk ook nog op de plaat. in “Medicine Man” komt Eminem eindelijk aan het woord samen met Candice Pillay en Anderson .Paak. Het nummer bouwt op naar het moment waarop E aan de slag mag. Zijn onnavolgbarheid en zeer herkenbare stem springt er dan ook zeer duidelijk uit. Het nummer is zowel muzikaal als tekstueel ijzersterk en er hadden een paar meer op dit niveau op het album mogen staan. Dan is het eind daar met “Talking To My Diary” een solo track van de Dr. Dre, geen gastartiesten nodig om zelf nog eenmaal te shinen.

Het album is een zeer sterke afsluiter van een nieuw begin. De inspiratie die Dr. Dre heeft gekregen toen hij op de set van Compton was geweest is in zestien nummers duidelijk neergezet en weet hij toch weer, onverwachts, een mijlpaalplaat neer te zetten in deze eeuw. Deze man is een levende legende zonder tientallen platen op zijn naam gezet te hebben. De tracks zijn soms wat te glad gestreken maar daardoor niet minder lekker. Wie een classic hiphop plaat komt wellicht van een koude kermis thuis maar heeft wel top productie gehoord. De plaat is vanaf vandaag dus te beluisteren op Apple Music of  te koop in de iTunes store. Binnenkort komt de plaat pas fysiek uit want natuurlijk moet Beats Music hem nog eerst even goed promoten voor de centjes. De film is vanaf 3 september in de Nederlandse bioscopen te zien. Check hier de trailer nog even.

Review: Xandria - Fire & Ashes (EP)

Festival: CityRock Leeuwarden 07/08/2015