Review: ElisaDay – Find the Aswer EP

EDNatuurlijk ligt Metal Female Voices Fest alweer een tijdje achter ons maar deze band had daar prima kunnen staan en doordat MFVF volgend jaar over slaat hebben ze een extra jaartje rijptijd.
ElisaDay is een nieuwe symfonische female fronted metal band die met vier tracks even om de hoek komt kijken en alvast een sneak peak van de toekomst laat zien. Ze komen uit Rusland waar dit genre natuurlijk sterk opkomend is. Het viertal legt met deze EP een prima basis neer waaruit ze kunnen groeien. Voor de liefhebbers van Diabulus in Musica en Sirenia is dit een prima aanvulling in het genre. Niet te hard, veel symfonische klanken en niet doorgeslagen richting de echte metal. Gewoon lekker stevig en zo begint de EP ook. Met het nummer Anna laten ze zien waartoe ze instaat zijn. Lekkere catchy gitaar aanslagen en rustige drum klanken op de achtergrond en de frontvrouwe echt uitgelicht.

De typische klanken symfonische klanken weerklinken bij het begin van “Find The Answer”.
De synthesizer doet sterk zijn werk op de achtergrond en de opbouw is zeer sterk. Doet een beetje aan het geluid van Leaves Eyes denken. Episch en groot. Met slechts een kleine drie minuten is het nummer wel erg snel voorbij. Middeleeuwse tonen komen voorbij vliegen zodra de intro begint van “Merry Song”. Een zeer vrolijk en opgewekt nummer met zelfs een tekst “Lalala”. Niet echt iets positiefs maar ach het is ze vergeven, het klinkt bijna melig. Dit eigenlijk in tegenstelling tot de afsluiter van de EP. “Sacrificed” is het sterkste nummer van de vier tracker geworden. Het is al om vattend en is door de afwisseling in tempo en volle klanken een echte female fronted metal track.

Er zijn vast wel haters te vinden en mensen die het genre niet aanstaat maar ik denk dat deze band, als ze Rusland maar uitkomen, het nog best wel eens ver kan schoppen. Hopelijk gaan ze snel met een grotere naam op tour en worden de fans op hun wenken bediend. Want als ze dit ook live kunnen, dan ben ik heel blij dat ik er nu over geschreven heb mogen hebben!

Voor de liefhebbers, hier kun je de hele EP beluisteren!

VK

Review: Wu Tang Clan – A Better Tomorrow