Review: Elle Bandita

Tekst: Sharik “MCSharQ”
Foto’s: Perskit Elle Bandita door Pim Top

ellepromo2

Wie houdt er nou niet van eenvoudige, lekker rockende, geen onzin maar gewoon gas erop plaat?!
Nou dat is precies wat Elle Bandita doet. Drums, gitaren, haar rauwe stem en gewoon plankgas. Ze heeft zich de afgelopen jaren al bewezen een aanwinst te zijn voor de rockmuziek in Nederland maar werd door nog niet iedereen erkend. Nu is ze terug en terecht! In 2007 en 2009 lanceerde ze al albums maar met dit album zet ze zichzelf opnieuw op de kaart. Het elf track tellende album Elle Bandita is een plaat waar, Ryanne van Dorst, het festival seizoen mee kan ingaan. De rock chick heeft een nieuwe band om zich heen gecreëerd en dat is merkbaar op de plaat.
ellepromoPaganize, de openingstrack, gaat er soepel en makkelijk doorheen. Een fijn geluid om te horen. Blessed with youth en In Code, nummers 2 en 3, vormen een stabiele basis waaraan is gewerkt en geeft de stem van Elle de ruimte om te shinen. De rauwe stem, de soms wat makkelijk ogende rifflijntjes, maar ook het stabiele drumwerk zorgen ervoor dat je je niet verveeld tijdens  het luisteren.
Waar Elle op het podium altijd excentriek is en het podium overheerst hoor je dit niet meer terug op de plaat wat juist ten goede komt aan de kwaliteit en zuiverheid van haar stem. De meeste nummers duren 3 tot 4 minuten en dat maakt het zeer aangenaam. Zeker ook als dit wordt doorgezet op het podium. Swan Song, de single van het album, start lekker en heeft een stevige drum en gitaar vibe. De stem is hierdoor iets naar achteren gegaan maar het kalme riedeltje maakt het dat je al snel mee beweegt op het ritme. Net voor het einde van de track zit een korte break wat juist de kracht aangeeft als ze deze dadelijk live spelen en vol kracht gaan erna, tof einde van de track dus.
Nummer 5 alweer, dat gaat snel zeg, Black Hole, een vreemd pianoachtig deuntje met daarop de warme stem van Elle. Apart, maar wel heel lekker. Een rustige drum en bass volgen later in de track en ook hier is weer een fijn tempo aangehouden. Ik zie de festivalganger al weer lekker mee knikken bij de track. Het is geen harde, harde plaat maar kan zomaar eens veel harder gaan klinken live. De plaat is zeer goed uitgebalanceerd en draait volledig om de zangeres maar ondanks dat is het wel een band. Ieder heeft zijn eigen “ kijk mij hier” stukjes en dat vult elkaar lekker aan.

How i Died, nummer 6 ( al op de helft wow) , begint met een aantal vreemde ongecontroleerde klanken die samen perfect passen. Het is bijna ellepromo3vertellend in plaats van zang lijnen. De bass dreunt er lekker tussendoor en de drum komt langzaam ook steeds sneller op gang.
The Wicked Get What the Wicked Want, mooie titel voor een nummer dat heel mysterieus begint. Een dertig seconde intro met daarna enkel de stem van de vrouwe Bandita. Geweldig hoe dit klinkt, met even later in het nummer slechts enkele rustige klanken van een basgitaar. Tussen sprookjesachtig en gothic zweeft dit nummer door zijn speelduur heen. Alweer bij nummer acht aangekomen, Suzie Never Sleeps, dikke drum slaat het ritme met een synthesizergeluid en een scherpe klank van de gitaar. Het hele album voelt zo apart  maar lekker aan, dat sommige zaken eigenlijk nauwelijks te omschrijven zijn. Je moet  gewoon de plaat kopen en luisteren en daarna een ticket voor een liveshow, want dat gaat echt geweldig worden. Wonderful Sight is een heerlijke pop rock track die het prima zou doen al single. Een lekker ritme dat wordt aangehouden, een beetje verdraaide stem en gewoon lekker rocken. De laatste twee tracks alweer, Axis of Evil en The Alpha, sluiten de plaat af. Eerst genoemde, vol kracht en met een lekker ritme. Boventoon is de stem weer met daaronder de band. Heerlijk die rocksound die door het hele album door te horen is. De tweede, The Alpha, is bijzonder. Het is de langste track van het album en klinkt episch.

Ik hoop oprecht dat ik Elle Bandita nog vele malen mag gaan zien optreden, op festivals of gewoon in een klein zaaltje waar ze de hele tent op zijn kop gaat zetten. Want dat het feest gaat worden tijdens de shows staat wel vast!
ELLE BANDITA IS TERUG. (punt)

Review: Reazun – Ik, Ben Hartman

Review: Effloresce - Coma Ghost