Review: Elske DeWall – Velvet Soldier

velvet_opening

Wellicht de meest onderschatte vocaliste van Nederland, Elske DeWall, is terug met een nieuw album. Velvet Soldier kwam afgelopen week uit en is de opvolger van Brave uit 2012. Ook deze nieuwe plaat heeft heerlijke luistersongs op de playlist staan. Het voelt zelfs al een beetje lente, net zoals het buiten ook is. Een goede timing dus voor het nieuwe werk om de zonnestralen te voelen.

“Black Water” opent de plaat lekker groovy en uptempo, terwijl als snel weer opgegaan wordt naar een rustiger en meer theater achtig nummer “I’ll be around” en “For Love”. De nummers verschillen erg voor het festivalpubliek of juist meer voor de theater tour die later deze maand en volgende maand op het programma staat.  Het nummer dat eruit springt is het duet “One Day”, het nummer is zeer teder en klein. Een pakkend en goed gebalanceerd geheel dat bij de top songs van ons land dient te gaan behoren. Elske weet de luisteraar vast te pakken en je mee te voeren naar een nieuwe wereld.

Om weer wat vrolijkheid te laten weerklinken is “Hercules” lekker divers in klank en gevoel. Het nummer met bouwt rustig op tot het refrein waarin je als gehele zaal mee zal kunnen gaan zingen en de het een kippenvel moment zal gaan opleveren als dit op een groot festival gaat zijn. Meer poppy wellicht is “The Fall” niet zo zeer door de tekst maar door de vibe die er klinkt. Iets waar Elske goed mee om kan gaan door haar fijne stem maar toch zijn de theater en luisterliedjes in dit geheel meer gewenst ofzo. “Sing me Home” is hier een treffend voorbeeld van, maar ook het gitaar nummer “Kings”. Het nummer is zeer radio geschikt en door de meerstemmigheid een heerlijk lente nummer.

Zoals eerder omschreven schippert het album geheel tussen de nummers erg, zeker niet in kwaliteit want die blijft altijd fier overeind staan. Sterk nummer “Don’t Walk Alone” klinkt heel kalm en kabbelt rustig verder door de plaat heen. Op de golven worden meegenomen door de zangeres en haar band. Elske haar stem komt nog beter naar voren als “Only One” ingezet wordt, het nummer waar het refrein door een gospel achtig meerstemmig koor ondersteund wordt laat haar schitteren, een bijzonder prachtig geheel.
Helaas nog maar drie nummers op de plaat, “Lonely for You”, “War” en “Forever Like This” sluiten het geheel af. De nummers passen goed in het geheel maar komen niet meer zo hoog als wat ik eerder hoorde op de plaat.

Het albums is vanaf nu verkrijgbaar op iTunes

Persbericht: Rockgrootheid Peter Pan Speedrock (NL) neemt op zaterdag 26 november afscheid in Effenaar Eindhoven met laatste show

SharQ Bite: Shakra - High Noon