Review: Eluveitie – Origins

Tekst & Foto’s: Sharik “MCSharQ”

eluEen heel toepasselijke titel voor dit album, want voor iemand die niet van het genre houdt is dit een basis kenner om het zwaardere werk uit de metal te kunnen accepteren.
Welkom bij Eluveitie, uw gids into the world of folk/pagan metal 2.0.
Want dat is precies wat er gebeurd op het nieuwste album van de Zwitserse band.

De reis begon in 2006 toen de band hun eerste album Spirit uitbracht, Slania (wellicht hun bekendste werk) volgde waarna nog drie albums via Nuclear Blast uitgebracht Eluveitie 013 Tilburg 09-09-2012werden. Vele bandwisselingen hebben er plaats gevonden sinds de eerste release en hun nieuwe werk. Maar liefst 22 bandleden, waarvan 8 nog actief, werden versleten. Tijd voor een nieuw begin, tijd voor een nieuwe Origin was dus wel op zijn plek.

Je wordt vanaf de eerste seconden vastgepakt en meegenomen door een bijzondere wereld die voor mij erg onbekend was. De metal wereld is groot, ik ken vele gebieden maar de folk & pagan afslag heb ik ooit gemist en nooit meer terug gevonden. Op Slania staat de geweldige single Inis Mona, maar verder heb ik me er nooit in verdiept en enkel op Metal Female Voices Fest werd mij af en toe gedwongen naar dit genre te luisteren. Wellicht was het beter geweest dat ik dit album destijds had kunnen beluisteren.

Opener The Nameless, From Darkness en Celtos zetten meteen de trend voor het hele album. Een mix van folk, pagan, grunt, celtic sounds en prachtige zanglijnen leggen een fijne bodem. Virunus neemt je mee door een sferische episode van het album en zet The Call of The Mountains in gang. De track is voor Nuclear Blast een geschenk uit de hemel want door de eenvoud, de laagdrempeligheid en de kracht is het een perfecte single waardoor er nieuwe zieltjes gewonnen kunnen worden. De catchy sound doet je zelfs in de verte aan het oude Delain denken.

Eluveitie 013 Tilburg 09-09-2012Sucellos, Inception en Vianna volgen en houden de snelheid en lekker in. Met stevige gitaarriffs en stevige drums. De eenvoud van metal licht inmiddels op een heel ander niveau dan een paar jaar geleden. De hardheid is bijna een vereiste en daar doet de band lekker aan mee.
Inmiddels gewend aan het genre, op naar het laatste deel. The Silver Sister is een van de hardere tracks op het album. Hij knalt er hard in door de grunts maar behoud wel de sfeer die je door het hele album hoort. Ook dit is onderdeel van de wereld die Eluveitie je laat zien.
Met het nummer King bewandel je weer het vrolijkere pad. De balans in dit album wordt telkens opnieuw opgezocht, geen enkele keer wordt er een misstap begaan. De laatste twee nummers, The Day of Strife en Carry The Torch, zijn daar geen afwijking op. De productie die de Zwitsers neerzetten is optimaal en zou zomaar een baanbrekend album kunnen worden voor ze.

Het gevecht met zichzelf is de enige obstakel die deze band nog in de weg kan zitten om door te groeien tot een van de grote in de metal wereld. Het gewissel van bandleden en productie zorgt ervoor dat continuïteit ontbreekt. Echter dit album, Origins, maakt een nieuw begin, een nieuw pad naar veel meer. Tijd om te gaan touren, tijd om zichzelf opnieuw te bewijzen aan de wereld. Een fijne lange tour in Amerika en Europa staat al op het schema dus als jij deze band live wilt zien koop dan nu tickets voor bijvoorbeeld het optreden in de Effenaar te Eindhoven op 23-11-2014.

Het album is vanaf heden verkrijgbaar via NuclearBlast of Itunes

Review: Yvon Mocking – Get To Know Me

Review: Alestorm - Sunset on the Golden Age