Review: Elvellon – Spellbound

Foto’s: Perskit Elvellon

elvellon3

elvellon4Eind van deze maand komt er weer een echte EP knaller uit, ditmaal van de Duitse band Elvellon.
Vorige maand schreef ik al over het Italiaanse Reasons Behind die een prima werk afleverde met The Alpha Memory, maar deze EP overtreft hen met gemak. Vooral in kwaliteit. Vanaf het eerste moment luister je naar een top productie, die van begin tot eind goed in elkaar zit.

Het openings nummer “Oraculum” kwam al in oktober 2013 op de bandcamp van de band te staan maar gooide toen nog geen hoge ogen. Nu een ruim jaar later klinkt het nummer machtig en vol energie. Een nummer dat zo op een Nightwish album zou hebben kunnen staan. De donkere klanken die uit de speakers klinken passen namelijk goed in het beeld van “Imaginarum” van de Finse band.
Hierna volgt “Born From Hope”, al snel is duidelijk hoorbaar dat ze het dan ook echt van de kwaliteit moeten hebben want er zijn veel bands die op dit moment de female fronted metal wereld proberen te veroveren. Desondanks weerklinkt er wel hoop en een grotere stap naar bekendheid door het nummer heen.
“My Wings” begint met een piano intro waarna de scherpe gitaar zich eraan toevoegt. Doomisch komt de drummer er ook nog bij waarna even een stapje terug wordt gedaan en de zangeres weer de ruimte wordt gegeven om haar zuivere noten te laten klinken. Een echte gitaar solo mag natuurlijk niet ontbreken in een eenvoudig klinkend nummer waar niets aan toe te voegen is.

Voor wie het na de eerste nummers nog niet doorhad, de zangeres Nele is fan van Floor Jansen want direct in haar stem hoorbaar is en ook in het tweede nummer “Dead-End Alley” is te horen dat de band zich graag wilt gaan meten met de grootheden zoals Nightwish en Epica. Gelukkig falen ze niet in hun poging want het klinkt echt heel erg lekker opgezet. Goede opbouw, geen fouten en sterke sound die vol door pompt.elvellon
Als afsluiter staat het ruim acht minuten durende “Shore to Aeon” in de playlist. Het nummer is episch zeer sterk en een duidelijk uithangbord van de kunde van deze band. Akoestische gitaren, middeleeuwse klanken trappen het nummer af. Sferisch en meeslepend gaat dit nummer minuten lang door. Een nummer die je bij het haardvuur zou kunnen opzetten.

Deze EP is echt een must have/must hear voor fans in het genre. Hij komt eind deze maand uit en wordt gepresenteerd in Moers (nabij Duisburg). Deze avond is voor slechts 6 euro bij te wonen en ook Ashby en Aeverium zullen aanwezig zijn.

Bandcamp

Review: Me & Mr. Jansen - Oceans

Review: Afterpartees - Glitter Lizard