Review: Elysian Gates – Crossroads

imageWeer een female fronted bandje op mcsharq.nl, JA!, waarom niet?! Elysian Gates komt uit Luxemburg en bracht op 5 september hun tweede album “Crossroads” uit met nieuwe frontvrouwe Noémie Leer. De cd is een beetje op de plank blijven liggen al werkt de band hard aan naamsbekendheid en touren er aardig op los in Nederland, Frankrijk, België, Duitsland en hun thuisland. Later dit jaar zullen ze te zien zijn op onder andere Mix N’ Kawa in Luxemburg en in Gibus Café in Parijs tijdens het Heels and Hell Festival.

De plaat duurt driekwartier en is zeker het luisteren waard. Dat het niet allemaal mooi afgestreken klinkt en soms een beetje “demo” achtig aanvoelt is niet eens erg. Want door dit alles hoor je hun energie en doorzettingsvermogen nog beter om tot een sterk resultaat te komen. Zo klink “Far From Home” juist zeer sterk en is een goed uithangbord voor waartoe deze band toe in staat is. Er zijn natuurlijk al vele van dit soort bands geweest en er zijn bijna net zoveel weer vertrokken maar dat geeft niet eens. Elke keer blijft er weer iets goeds hangen. Wie weet is het dit keer Elysian Gates wel. (Vraag aan de band, waar komt de naam vandaan).

In “Broken Inside” wordt er zelfs wat grunts toegevoegd aan het geheel waar bij mij wel de vraag opkomt, WHY WHY WHY, het is niet nodig. Gewoon blijven zingen, dat gaat prima zo.

“Northern Winds” sluit de plaat af en de blazers in de verte zijn om te janken, wellicht zijn te verwend of maar als ze zo klinken, laat het even eruit.

De plaat kent zeker sterke songs, naast bovengenoemde, zijn “Crossroads” maar zeker ook “Whispering Premonition” aanraders. Als de andere tracks waren weggelaten en het geheel als EP was uitgebracht, had ik positiever nieuws maar deze band heeft gewoon meters nodig. Ze moeten veel gaan spelen en de tracks live nog beter gaan uitwerken en dan komen ze er wel. Frontvrouw Noémie heeft hier zeker de stem voor!

De plaat is vanaf nu verkrijgbaar op Apple Music.

Persbericht: Myles Sanko // Just Being Me Tour // Autumn 2016

Persbericht: Laat je verrassen door ‘Chapter One’ van KUMA (IT)