Review: Emarosa – Versus

emaEindelijk is dan de langverwachte opvolger van de “Emarosa” uit 2010 hier!
De release van de plaat duurde even mede door de zanger Jonny Craig uit de band werd gezet en er gezocht moet worden naar een vervanger. Niemand minder dan Bradley Scott Walden(ex – Squid The Whale) werd de aangewezen persoon en als de plaat inkickt met opener “People Like Me, We just Don’t Play” hoor je direct zijn kwaliteit. Het album bevat elf tracks en is met een tijdsduur van veertig minuten een prima langspeler geworden. De Post Hardcore band uit Lexington (USA), is wellicht een dertien in een dozijn band maar houdt zich de afgelopen jaren goed staande. Hun derde plaat maakt dit dan ook weer waar en is gelukkig geen domper geworden.

De opener van de plaat, zoals hierboven genoemd, zet meteen de juiste toon neer. De nieuwe frontman bewijst zich direct en gaat vloeiend mee in de verwachtingen. “American Deja Vu” tikt heerlijk weg en met een fijne gitaarsolo een lekker nummer voor onderweg. De harde scherpe kantjes zijn eruit gehaald waardoor het geheel makkelijker te behappen is. Het album vervolgt met “A Hunderd Crowns”, een catchy nummer dat lekker op snelheid blijft en zeker tijdens een tour goed zal aanslaan bij de fans. “I’ll Just Wait” begint met een fijne basgitaar & drum intro.

Zanger Bradley zet even later zachtjes in en hoor je de track opbouwen. Het doet in de verte nog wel wat denken aan 30 Seconds to Mars, zij weten als de beste een track op te bouwen. Echter springt dit nummer niet heel erg uit de boot en is mede daardoor niet zo sterk als verwacht. Als vijfde op de plaat staat “But You Won’t Love a Ghost”. Het nummer is erg sterk door de op en neer gang van ritmes en werkt zeker live heel goed door de kracht ervan. Vol energie zie ik de heren al over het podium springt dit nummer verzorgen.

“Say Hello To The Bad Guy” begint wat een wat aparter gitaargeluid waardoor het nummer een moeilijke start kent. Een leuk experiment dat eigenlijk nooit echt boeiend wordt spijtig genoeg. Gelukkig wordt met “Cliff Notes” weer de juiste weg ingeslagen. Ondanks dat het nummer wat mat en soft aanhoort heeft het nummer wel een echte single status. Maar de echte single is “Mad”, dit nummer kwam eerder dit jaar al op Youtube terecht. Het nummer is van een echte single kwaliteit. Het nummer kan een groot publiek aantrekken door de eenvoud en catchy sound. Inmiddels is het nummer dan ook al meer dan 400.000 keer beluisterd op het online kanaal.

“Gold Dust” zet het einde van het album in, met nog drie tracks te gaan hoor je dat je naar het einde toe werkt. De tracks zijn niet zo sterk als de openers. Vreemd dat dit toch vaker voorkomt. Niet dat het album hierdoor slecht wordt, maar ik had meer verwacht van de band. Misschien komt het ook wel door de nieuwe zanger, een nieuwe weg en een nieuwe balans die gevonden moet worden. Gelukkig klinkt “Same Tight Rope” wat beter dan de voorganger. De hardheid is er inmiddels wel uit geslopen en de post hardcore maakt plek voor een meer stevige rock sfeer. In het straatje van eerder genoemde, 30STM, past deze muziek inmiddels beter. Ook afsluiter “1996 On Bevard” sluit zich hierbij aan. Voor wie dus een echte Post Hardcore plaat had verwacht komt wellicht een beetje bedrogen uit maar het is een prima stevige rockplaat geworden met een zeer hoog niveau aan zangkwaliteit. De nieuwe zanger Bradley Scott Walden heeft zich zeer zeker bewezen en voor de band als geheel is dit een goede stap in de richting van “meer”. Tijd om dit najaar veel te touren, het liefst als voorprogramma van een grote band mee bijvoorbeeld en volgend jaar kleine tours door de States en Europa waarna het festival seizoen goed benut kan worden.

Het album komt 5 september uit en is te bestellen via Itunes of via Bol.com

Twitter

Review: Counting Crows - Somewhere Under Wonderland