Review: Emil Landman – Colours And Their Things

emil2Veertig minuten, twaalf nummers, dat is de debuutplaat van Emil Landman. Wie vraag je je af, nou die jongen van “A Bargain Between Beggars”. De EP sloeg als een dolle aan en nu is dan eindelijk de langspeler te koop vanaf eind deze week. Een langverwacht album al zeg ik het zelf, want vorig jaar trad hij op als voorprogramma van Mister & Mississippi en de muziek is echt geweldig. Wat is het toch altijd fijn om te merken dat er nog echt talent in Nederland rond loopt!

Zijn EP is het vertrekpunt geweest en met de ervaring die Emil de afgelopen tijd heeft opgedaan is deze plaat krachtiger geworden dan ooit gedacht. Het album begint met een Amerikaans achtige intro getiteld “North on California” waarna het nummer “Goodnight, New Orleans” erin kickt. De stemming is meteen gezet voor de overige tracks. Een zanger met zijn gitaar in een uitstekend klinkende mix. De basis voor veel sing & songwriter albums maar toch klinkt er een hoop vreugd door in deze plaat. Blij dat het af is of blij dat er een hoop mooie nummers volgen. “All That’s In Front of Us” laat het sterke gitaarwerk van de muzikant weer naar voor schuiven. De kleinheid van de nummers is soms erg aan de breekbare kant maar balancerend op deze lijn komt de zanger er sterk mee weg.

Een Jason Mraz’s achtig nummer volgt, “Things You Nurture”, klinkt opgewerkt en is door de prachtige stem van Emil een prachtig werk geworden. Met doffe drum klappen vervolgt het album, “Hole As A Heart” begint apart maar al snel wordt de ballade meer vorm gegeven en is door de eenvoud van gebruikte instrumenten toch heel sterk. Wellicht een beetje het buitenbeentje op de plaat maar niet minder lekker daardoor. “With You” is weer wat beter toegankelijk en is een echt najaars nummer geworden. Met fijne bastonen, een doffe drumklank en scherp gitaarwerk. Ook “Hold Me Close” klinkt overheerlijk, een regelrechte single, klaar voor 3FM. Het fijne arrangement met de afwisseling van de drums, gitaar en stem maakt het erg aanstekelijk.

“For Your Review” is een meerstemmig mooi nummer geworden, door de hoeveelheid aan vocalen is het nummer erg druk op bepaalde plekken maar ook weer heel erg krachtig. Met nog vier emil1nummers te gaan begint het niveau van de plaat steeds sterkere vormen aan te nemen. Je zou verwachten dat je na een nummertje of acht het wel gezien hebt maar Emil blijft je verassen door de power, de fun en de fijne gitaarklanken. Zo ook in “Where I Fall”, wederom z’n perfecte single track. De verhalen waarbij de zanger je mee neemt zijn echt te prachtig voor woorden en zeker een reden om deze plaat binnenkort aan te schaffen! “Morning” start met een drukke bas drum op de achtergrond maar daaroverheen een hele fijne zanglijn en een rustig tokkelend gitaar geluid.

Het voorlaatste nummer “Leaves” stond ook al op de EP maar is in een nieuw jasje gestoken en klinkt veel sterker dan voorheen. Door het nummer meer een bombastische klank te geven is hij beter uit de verf gekomen lijkt het wel. De afsluiter van het album is “Honey” een klein en krachtig nummer. Emil begeleid zichzelf met korte en scherpe aanslagen op de gitaar en zorgt voor een passend einde op deze manier.

“Colours And Their Things” is een geweldig album geworden en is een echte plaat waarmee de zanger vooruit kan. Een beter debuut kon hij niet wensen, nu is het tijd om de concertzalen in Nederland en ver daarbuiten af te gaan en met trots dit werk te laten horen!
03-10-2014 komt het album uit op Itunes en Emil gaat vanaf dan het land in! Onder andere in ons eigen Poppodium Volt te Sittard op 16-10! Wees erbij!

Live review: Join the Cavalry - Db's Utrecht, 28-09-2014

Review: Blake Shelton – Bringing Back the Sunshine