Review: Enemy of Reality – Rejected Gods

eorVoor de liefhebbers van Tarja of Xandria is er nu een nieuw album in ditzelfde genre; Enemy of Reality brengt namelijk Rejected Gods uit. De band met oud-frontvrouw van Meden Agan, Iilana Tsakiraki, deed een oproep op Indiegogo maar slaagde er helaas niet in om het gevraagde bedrag op te halen. Desondanks zette de band door en bracht alsnog het album uit. Eind juni zag het album dan toch echt het levenslicht en wordt door velen positief beoordeeld. De Griekse band vroeg of ook ik een blik wilde werpen op het album, dus bij deze.

Opener van het album draagt de titel “Medusa” en met een epische sound daagt het de luisteraar uit om op het puntje van de stoel te gaan zitten. De Griekse mythes staan er bekend om, dus ach, waarom niet op deze manier beginnen. Laat het epos maar aanbreken. “My Own Master ft Mike LePond” begint rustig en mat, maar met een doffe klank eroverheen. De dubbele basdrums en het gebruik van een triangel werkt nog niet overtuigend genoeg. De stem van de frontvrouw daarentegen is uniek en wordt niet door velen nagedaan. Mike LePond (Symphony X) verzorgt op het nummer het gitaarwerk, al is daar op het album weinig van terug te horen. “Lifeless Eyes” doet me denken aan Leaves Eyes werk, niet alleen door de titel maar ook door de manier van zingen en de opbouw van het stuk. Een bijna “te” catchy nummer voor een rockband. Prima nummer om zichzelf te tonen aan de wereld, niet te moeilijk maar ook zeker niet een smashing hit. Het volgende nummer, “Needle Bites”, is een feature met Ailyn Gimenez van Sirenia en kent leuke achtergrond deuntjes/riedeltjes maar is niet bijster interessant door de twee stemmigheid die elkaar net niet weet te vinden. Alsof er een tweede stemmetje in je hoofd zit in plaats van fijne samenzang.

Metal Female Voices Fest 2013 Day1 Eve's  Apple

“One Last Try”, nou ja, nog niet helemaal, maar zo heet het nummer dat eigenlijk wel prima klinkt. Het nummer overdrijft niet, zit goed in elkaar en het hogere zangwerk irriteert niet. De synthesizer gaat er lekker op los. De overige bandleden lijken elkaar niet in de weg te zitten, al klinkt de gitaarsolo niet helemaal perfect. Een donkere, “enge”, sound sluipt je gehoor binnen. “Her Descending Ghost” behoort je mee te nemen in een donkere angstige modus waar je eigenlijk helemaal niet wilt zijn. Het nummer zou kunnen werken, maar overtuigt niet helemaal. Nogmaals een samenwerking, met een oosters accent in de sound; ditmaal mag Androniki Skoula aantreden. De zangeres van Chaostar maakte vorig jaar veel indruk op Metal Female Voices Fest in België met haar voorkomen. Een apart nummer volgt, vol ups-and-downs; muzikaal zit het apart, maar lekker in elkaar. De vocalen wisselen elkaar lekker af in “The Bargaining”. “Grief Divine” en “Torn Apart” volgen en maken weinig indruk om een echt goede productie te zijn. De sterkte van de band is terug te vinden in de frontvrouw maar ook zij laat soms wat steekjes vallen. Gelukkig herpakt de band zich in “Twist of Time” en beweegt zich een stuk vrijer in de muziek. De metal komt goed naar voren maar ook de symfonische kant wordt goed voor gezorgd. Afsluiter van het geheel is de track “Step into The Light”, een nummer waar ook Maxi Nill (ex- Visions of Atlantis) haar stem mag laten horen en is naar mijn mening het beste nummer op het album, by far!
Het is een goed uitgevoerde ballade waarin de twee stemmen van de vrouwen goed met elkaar samenwerken. Geen van beide stemmen zitten elkaar in de weg en is door de rust en stilte die het brengt een breekbaar nummer geworden.

Het album is al met al prima luisterbaar maar heeft niet genoeg kracht om uit te schieten in het al zo brede scene die de metal heet. Er zullen vast een hoop fans bijkomen zodra de band opgetreden heeft tijdens de nieuwe editie van Metal Female Voices Fest, maar mij mogen ze dan nog eerst even overtuigen van het feit dat dit live ook echt gaat werken. Een prima album voor de fan.

Review: Arion - Last of Us

Review: Avalance - Glass Silver Lining