Review: Epica – Attack on Titan

Eerder dit jaar werden we al in de watten gelegd door de dame en heren van Epica met The Solace System, een EP die volgde op het succes van The Holographic Principle. In hetzelfde thema en sound want deze was opgenomen in diezelfde periode. Maar dat was nog niet genoeg want niet veel later verscheen daar plots een filmpje van Simone waarbij ze aankondigde dat er nog dit jaar een extra EP zou verschijnen. De titel “Attack on Titan” zei de meeste van de niet Aziatische mensen maar weinig en werd al snel gegoogeld door vele fans. Na een korte research bleek dat het ging om een zeer succesvolle anime serie.
Wat heeft Epica hiermee te maken? De EP bevat vier herbewerkingen van de soundtrack van de serie. Een unieke kans natuurlijk voor de band om nog een extra stap aan land te zetten in Japan waar de serie tot grote hoogte is gestegen.

De serie werd al eerder geroemd voor de soundtrack, de epische tracks werden geschreven door Hiroyuki Sawano en in 2014 werd de muziek in Tokyo tot de beste anime soundtrack verkozen. Een hoge gooi was dus nodig voor de metal band om de nummers eer aan te doen. En dat is ze, zoals je van Epica verwacht, gelukt. Vier uitverkorenen beginnend met de stevige “Crimson Bow and Arrow” is ook de opener in de serie. Meteen de catchyheid die ervan af springt waardoor je met de korte koor stukken weer helemaal thuis voelt. Als je even je ogen dicht doet waan je je ook al in de wereld van de anime.

Door met “Wings of Freedom” die start als een soort mars (het paraderen, niet de planeet, noch de snack). In dit tempo voert de track dan ook voort en is het aardig aanpoten om het geheel bij te houden. Aangewakkerd door Ariën op de drums is het ook voor de rest van de band flink energie bij zetten om het geheel bij elkaar te houden. Waar Simone nog enigszins rustig lijkt te zingen gaan de gitaren, bass en toetsen je al snel om de oren vliegen. Een geweldige gewaarwording, daar waar de “normale” Epica sound deze limiet zo erg op zoekt.

“Dedicate Your Heart” staat al enkele dagen op repeat in mijn playlist en buiten dat het dé kerstsong van 2017 voor mij gaat worden is het een insane goed nummer. Het bevat al het goede van beide werelden. Attack on Titan x Epica op zijn best wellicht. De koren, de prachtige stem van de frontvrouw zijn “slechts” een intro naar hetgeen wat mij aan trekt aan de song. Dat is namelijk de drumsolo, het kan aan mij liggen maar dit hebben we nog nooit op deze manier gehoord vanuit de band, natuurlijk live wel, maar zo op een cd/EP niet. Ariën gaat namelijk na drie minuten kortstondig helemaal los. Het voelt geweldig aan en dreunt door je gehele lijf. De gitaar en toetsen solo die erna volgt is weergaloos maar op een of andere manier lijkt de drumsolo mij meer te raken. Op repeat en terugspoelen tijdens het autorijden was dagelijkse kost de afgelopen periode.

Met de semi-ballade “If Inside These Walls Was a House” sluit het de EP af. Er staan nog vier tracks op de cd/download maar dit zijn de instrumentale versies. Zeker geen minpunt want het is puur genieten zelfs als je even Mark niet hoort grunten. In dit nummer kun je dromen over de mooiste omgevingen die je je voor kan stellen, de grassprieten die op en neer buigen door de wind. De typerende beelden die je hebt bij een anime. Maar het geheel breekt op geen enkel moment en als een kracht staat Epica in het landschap de elementen te ontvangen. En zo luister je ook naar deze afsluiter. Niet zoals we gewend zijn een minutenlange track maar gewoon kort en bondig het laatste verhaal afsluiten.

Voor wie het nog niet door heeft, Epica bewijst zich nu al jarenlang als onuitputtelijke bron van metal en topproducties. Na alle cd’s en tours zijn ze zelfs aan hun 1000ste show binnenkort! Maar niet voordat ze even naar Japan afreizen om een unieke show te geven in Tokyo waar ze een aantal van de tracks live zullen spelen. Iets waar wij, de Europeanen, alleen maar van kunnen dromen. Het optreden staat gepland voor 18-01-2018, een goede start van het nieuwe jaar dus. Hierna volgt een Zuid-Amerikaanse tour, UK-tour en dan is het op 14 april tijd voor de 1000ste show in de 013 te Tilburg. Tickets voor het event zijn al een tijdje verkrijgbaar en vandaag werd aangekondigd dat o.a. MaYaN en Lacuna Coil toegevoegd zijn deze speciale dag.

Wie Attack on Titan wilt aanschaffen is helaas voorlopig nog wel even gebonden aan een importstore want de EP zal niet te krijgen zijn in andere landen. Voor hoelang, geen idee. Hopelijk beslissen ze snel om ook in andere landen los te gaan met de verkoop want dit verdiend iedere fan te horen!

Persbericht: Special guests Lacuna Coil (IT), MayaN (NL) en Nightmare (IT) bij EPICA's 1000e (jubileum)show in Poppodium 013 Tilburg

Persbericht: THE HIVES, MY BABY, HAEVN EN MEER NAAR DAUWPOP