Review: Epica – The Holographic Principle (NLD)

14067433_10153591493527924_8902346623309562094_n

Er lijkt geen einde te komen aan de reizende ster van Epica. Een kleine zomerstop is alweer bijna ten einde en na een kleine drie jaar durende wereldtournee is de band alweer opgeladen en ready to go! Op 30 september komt namelijk The Holographic Principle uit.

13308217_10153410121167924_1222512646858004310_oDe volgende dag staat de releaseshow, op hun eigen festival: Epic Metal Fest, te gebeuren. Een groter feestje kun je er haast niet van maken met onder andere bands zoals Stream of Passion, MaYaN, Textures en Katatonia. Een bomvolle 013 (Tilburg) zal dit jaar onderdak bieden aan ruim 3000 metal fans, waarvan vele er toch echt zullen staan om de nieuwe Epica show te zien. De voorverkoop hiervoor is al gestart en ook het album is inmiddels te pre-orderen. Maar Epica zou Epica niet zijn als ze ook dit keer weer met iets bijzonders op de proppen komen. De bundel met een hologram voor je mobiele telefoon is een leuke goodie maar voor de echte fans, met nog wat extra spaargeld, is er gekozen voor een uniek item namelijk een actionfigure set, incl. een stage! Veel gekker moet het toch niet worden! (Verkrijgbaar via deze link in twee verschillende maten). Bij de release van het vorige album ging er voor Mark een al lang gekoesterde droom in vervulling want Epica bracht zijn eigen wielertenue uit en ook dit jaar mag dat niet ontbreken met nieuwe opdrukken van THP natuurlijk. Deze zal verkrijgbaar zijn vanaf 1 september.

Het album begint met, hoe kan het ook anders, een Intro. Een ideaal plaatje met de naam Eidola. De juiste sfeer en toon neerzetten kun je aan de heren Coen en Mark wel over laten, zij weten als geen ander het gevoel van het album op te bouwen. De band maakt een gewaagde sprong vooruit op het album, waar voorheen niet elk instrument live werd opgenomen is het dit keer anders. Ieder geluidje, ieder detail, elke klank is live. iets wat vanaf het eerste moment voelbaar is. “Edge of the Blade” knalt erin wanneer Ariën de eerste tikken mag uitdelen en zodra zijn Duracell batterijen worden geactiveerd gaan ze ook niet meer uit. Merkbaar is dat Epica toch weer het lef heeft gehad om een hardere kant van zichzelf te laten horen, terug naar Design Your Universe! (Goede keuze!)

*Epica just released this new video!*

Epica Epic Metal Fest Klokgebouw Eindhoven 22-11-2015

“A Phantasmic Parade” is daar ook zeker een voorbeeld van, want zodra de klanken door de speakers je huiskamer binnen knallen is het direct herkenbaar Epica materiaal maar wel met een tandje extra. Niet alleen door het koor, dat weer een geweldige rol speelt in het geheel, maar ook de gehele band geeft meer kracht dan ooit tevoren. Simone haar stem is beter dan ooit en met haar steeds breder wordend bereik is ze van onschatbare waarde binnen het geheel. Het “solo” gedeelte voor de gitaren zit vol prachtige details en wanneer Mark zijn grunts eraan toevoegt is het stevige metal wat de klok slaat. Ariën’s werk weerklinkt door deze track bijzonder sterk, zijn ritme en diversiteit op de drums zijn onnavolgbaar. The Beast staat zijn mannetje op dit album en het wordt tijd dat de drumwereld deze zuiderling eens gaat erkennen voor zijn werk.

“Universal Death Squad” is de eerste track die aan het grote publiek werd getoond. De stevige sound ligt er hier al dik bovenop zodat niemand meer gaat schrikken als het album straks uitkomt. In dit nummer worden de gitaren, bas en drums op de juiste manier gegeseld om het een van de energiekste tracks van het album te maken. Een lyric video werd erbij opgenomen om het geheel ook visueel lekker aan te kleden. Maar laat die lyrics maar gewoon weg, want het is een hele fijne live video geworden waar de band in een kleine setting aantoont geen grotere producties voor video’s nodig te hebben. De muziek staat hier centraal. Het stevige gitaarwerk zal voor Mark een pain in the ass geweest zijn want Isaac heeft zich niet ingehouden toen hij aan dit nummer werkte. Wellicht overschreef Isaac zichzelf ook wel een beetje waardoor het een extra motivatie is geweest voor beiden om het tot in perfectie afgewerkt te krijgen. Dit is ook zeker gelukt, al moet de beste riff van de plaat nog komen!

Tijd voor, persoonlijk, een van de beste tracks op het album. “Divide and Conquer” springt eruit door schoonheid op ieder vlak. Een zeer rijke tot in detail geslepen diamant, precies zo dat alle kanten maximaal kunnen stralen. Of het nu Simone’s prachtige stem is die afgewisseld wordt door sterke grunts van Mark, de diepe klanken van Coen’s piano in de onderste regionen, het koor dat de frontvrouw bijstaat door een krachtige eenheid te vormen, de lekker ritmisch klinkende drums, twee gitaren die elkaar naar ongekende hoogte stuwen in een soort van battle, de bass van Rob die het geheel bij elkaar houdt of toch de unieke manier hoe de band en producer altijd maar weten hoe ze nog wat blazers en strijkers aan het geheel kunnen toevoegen zonder dat het een overdosis lijkt te worden. Het nummer is briljant.

Epica Turbinenhalle Oberhausen 27-10-2015

SHINE!

“Beyond the Matrix” opent met koor en een stevig drum ritme waarna een lekker headbang nummer volgt, ja soms is het minder ingewikkelde al ingewikkeld genoeg. Het nummer is een zeer geschikte voor de nieuwelingen/nieuwkomers onder ons. Lekker mee klappen, headbangen en zingen kan prima in deze track waar als je Rob maar gewoon volgt prima de weg weet te vinden. Echter dan moet een van de mooiste stukken op het album nog komen want na een ruime drie en een halve minuut zit er een solo van de frontvrouw die je tot het diepste van je hart raakt. Heel even staat alles stil en is er niets anders dan schoonheid te voelen…

-Even niets-

En door, want niemand anders dan Coen had “Once Upon a Nightmare” kunnen schrijven. Zijn geniale brein heeft in deze zeven minuten een vrijheid weten te creëren welke je mee voert naar hogere sferen. De wisselwerking tussen de kleine, intieme setting en de band op volle toeren lopen naadloos in elkaar over. De indruk wordt in eerste instantie gewekt dat het een ballade betreft maar niets in minder waar! Een diepe buiging voor deze man.

Epica L'Aéronef Lille France 09-11-2015

Epica L’Aéronef Lille France 09-11-2015

Tijd voor weer een lekkere meedein track, “The Cosmic Algorithm”, een nummer welke eigenlijk niet echt op valt door zijn voorganger maar ook door het nummer erna. Een prima track, echt Epica, maar de schoonheid ervan zal pas live echt tot zijn recht gaan komen!

Dan begint namelijk “Ascension – Dream State Armageddon” en alleen al aan de naam zie je, dit gaat iets teweeg brengen, het is een “echte” Epica track! Het laat de groei van de band weerklinken in slechts vijf minuten met alle facetten zoals je ze mag verwachten van ze.

De track vloeit moeiteloos over naar “Dancing in a Hurricane”. Het nummer is gewaagd en dat is juist een grote plus van deze band want op deze gronden durven andere bands zich (nog) niet te begeven terwijl Epica deze nieuwe werelden al lang aan het verkennen is. De toevoeging van zoals eerder al omschreven live muzikanten is een sterke zet geweest, echter zou het nog een mooiere zet zijn om het lef te tonen om ze mee te gaan nemen op tour! Het is een absolute meerwaarde voor de liveshow! Deze ervaring tijdens het beluisteren van The Holographic Principle is uniek en dat kan het op de wereldpodia ook zeker worden.

Je voelt aan alles dat het einde in zicht is, op de gewone uitvoering is dat ook zo, maar op de deluxe uitgave en de Apple Music/iTunes versie, staan nog een aantal akoestische versies van een aantal albumtracks.

Epica L'Oylmpia Parijs (FR) 29-01-2015

Epica L’Oylmpia Parijs (FR) 29-01-2015

“Tear Down Your Walls” is net zoals “The Cosmic Algorithm” een typische Epica track waar niet veel aan valt toe te voegen en als opmaat naar het slotstuk prima geplaatst is. Het slotstuk is zoals op elk Epica album een meesterwerk, geen vijfentwintig minuten nodig om het episch te maken, gewoon braaf binnen de twaalf minuten is prima te doen. Al het geleerde, de toevoeging van live instrumenten, een sterkere koor samenstelling en de basis elementen van Epica worden samengesmolten in dit epos. Iedereen krijgt nog even een momentje om solo te stralen maar een moment springt daar in het bijzonder uit. Na een ruime zeven minuten gaat er een soort van knop om en is het tijd voor een moshpit zowel op de cd als straks live in de zaal. Dit is wat de fans tijdens Consign to Oblivion al altijd doen maar daar komt straks deze track nog eens bij want hier gaat het echt los. Dit moment op The Holographic Principle is typerend voor waar de band zich momenteel bevindt. De harde klanken maken een energie los waar CERN nog een puntje aan kan zuigen.

Epica is niet zomaar een (wereld)bandje meer, al jaren niet meer eigenlijk, maar met The Holographic Principle leggen ze hun eigen lat nu nog hoger, een lat die voor vele collega artiesten al buiten bereik lag en nu wordt deze nog eens verlegd naar een ongekende hoogte. Epica is heer en meester in dit huidige en tevens alle andere universums, met en zonder hologram. Met veel dank aan Sandlane Recording Facilities en Joost van den Broek voor de geweldige productie want zonder hem zou het allemaal niet zo geklonken hebben!

The Holographic Principle is vanaf 30 september verkrijgbaar via de webshop van de band in verschillende uitvoeringen. Je kunt hem bestellen op CD of Vinyl maar hij is natuurlijk ook te pre-orderen op iTunes/Apple Music.

Epica L'Aéronef Lille France 09-11-2015

Epica L’Aéronef Lille France 09-11-2015

Review: Epica - The Holographic Principle (EN)