Review: Epica – The Solace System (NLD)

Epica komt een jaar na The Holographic Principle met een kleine add-on genaamd The Solace System. Het zijn zes nieuwe tracks die zijn opgenomen in dezelfde periode als zijn voorganger. Helaas kunnen er nog maar altijd 70 minuten op de cd dus is er de keuze gemaakt om deze prachtige tracks nog even op de plank te laten liggen en deze dus nu pas naar buiten te brengen. Het was al een geruime tijd een publiekelijk geheim dat ze er waren nadat er al eerder dit jaar op gehint werd in een interview met de band.

Een klein jaar geleden begon de review van The Holographic Principle met de zin: “Er lijkt geen einde te komen aan de reizende ster van Epica”. Een zin die ook voor deze review de opening had kunnen bieden want na een zeer succesvolle rondgang over de aarde is het nog lang niet gedaan. Eerder deze maand wonnen ze de competitie om een nummer op te nemen met het Metropool orkest en start volgende maand een nieuwe tour in Amerika met niemand minder dan Lacuna Coil. 2017 staat nog bomvol wat betreft shows want ook Europa krijgt nog een stapel te gaan waar onder andere MaYaN en Vuur aan mee deel zullen nemen. En als klap op de vuurpijl is ook aangekondigd dat de UK en Ierland niet zullen worden overgeslagen en zal de band daar in April volgend jaar te zien zijn.

Wow, dat was een iets langere intro dan wellicht nodig maar toch, even de duiding dat de woorden destijds geschreven zijn niet uit het niets kwamen. De EP laat horen dat dit niet zomaar “nummers” zijn of “mindere tracks” die even als invulling tot een volgende langspeler uitgebracht worden want deze volwaardige tracks hadden gewoon op THP kunnen staan, en wellicht wel moeten.

“The Solace System” werd in Juni als eerste track uitgebracht met een prachtige animatie videoclip gemaakt door niemand minder dan Davide Cilloni. Het nummer “Fight Your Demons” kwam vorig jaar al naar voren toen de single werd vrijgegeven voor de Amerikaanse tour. Het nummer werd al snel zeer geliefd voor de vele fans, een track met veel energie en kracht.
Door naar een sterkhouder op deze EP, een “Echte” Epica track. “Architect of Light” zit vol bekende sounds en weet in de ruime vijf minuten een single waardige track te zijn. Live gaat dit nummer zeer zeker werken en door de prachtige lichtshow een totaalplaatje afleveren.

Wie het hardere werk even heeft gemist kan zijn hart ophalen en zijn haren los laten gaan op “Wheel of Destiny”. Even wordt er wat kracht bijgezet en gaat The Beast een trapje harder te werk waardoor de gehele band een level up gaat. Dat mag ook wel want het is de storm voor de stilte. “Immortal Melancholy” werd namelijk al in een andere uitvoering ten gehore gebracht maar vind in een nieuw jasje zijn weg naar de EP.

En hoe kan een Epica plaat nu niet eindigen met een wat langer nummer, of ja lang, met ruim zes en een halve minuut toch het langste nummer op The Solace System. “Decoded Poetry” wordt nog een keer aangehaald waarom Epica “on top of their game” is. Alle facetten worden nog een keer uit de kast getrokken. Zowel het koor als grunts als koper komt nog een keer langs. Het echte sluitstuk van dit tweeluik. Misschien is dit wel het beste nummer van Epica op de EP maar zelfs in de samenvoeging. Het is compact, laat alle kanten zien die de band te bieden heeft en is muzikaal onwijs ver vooruit op de rest van de bands die we in het genre kennen.

The Solace System is vanaf 1 september verkrijgbaar natuurlijk bij de betere platenzaak, online of in hun eigen webshop met vele extra’s. Wie de band dit jaar nog aan het werk wilt zien kan naar een van de najaar shows komen, maar let op, er zijn nog maar enkele tickets verkrijgbaar!
( Hedon Zwolle (Uitverkocht!) – Patronaat Haarlem (Uitverkocht!) – Doornroosje Nijmegen )

Persbericht: De Jeugd van Tegenwoordig en HAEVN op Festival van de Toekomst

Review: Epica - The Solace System (ENG)