Review: Extince – X

Cover-loresDe drang naar een nieuwe plaat. De wens van de fans voor nieuw werk van een van 90s Nederlandse hiphop sterkste rappers. Het duurde even voordat het zo ver kwam maar nu is “X” van Extince nu eindelijk hier. Voor mij staat Brainpower samen met hem altijd aan de top van Nederland. Al was Brain’s “comeback” niet ijzersterk. Maar als je opener van deze deze plaat hoort ben je bang voor een echte faal. “Al jaren fan” combineert hij engels met nederlandse teksten. Totaal niet overtuigd of dit gaat lukken. Een fijnere beat kickt in met “In de Flow” waar deze, inmiddels 47 jarige, rapper beetje hip probeert te doen. De teksten vertellen niets meer. Meer een verlangen naar vroeger.

Zo is ook te horen in het nummer “We Rollen door Oranje” een feature met Rotjoch. Zingen over de vrouwen en stoer zijn. Tuurlijk is Exter-O-Naldus een cultheld geworden en heeft hij de scene gevormd zoals we hem nu kennen maar het lijkt gewoon klaar. “Dhr Kops” lijkt een ode aan zichzelf met het blik al meer op het heden. Maar zonde de power zoals we hem kende. Het nummer duurt acht minuten en is bijna tenenkrommend.

Ook met “Gisterenmiddag: De wereld draait door met dapper Dutch” gaat het niet veel beter. De beats en sounds zijn apart maar nog te handelen. Maar zijn tekst als een verhaal over niets. Nu weet ik dat er meer rappers op deze manier hits scoren maar voor Extince is dit niet nodig! Hij kan zoveel beter en dat is al een bewezen feit. Jay Fonseca doet mee op “Update-tje” een nummer, het eerste nummer, dat een beetje mee kan in de oude klassieke flow van de rapper. Een rap over de essentie en terug naar een betere tijd. Een ode aan de Nederlandse hiphop!

Helaas is de hardere toon in “snake buster” overdreven en zonder nood. Het gevoel komt niet over en de tweede stem is zinloos. Weer door met een track over een meid. Beetje overdreven versie van een poging tot love song. “don’t know dutch” feature Sandra Drakes. Haar stem is prachtig soulfull.

Bijna klaar! Gelukkig knalt “in & uit de buurt” nog voor het einde. Een samenwerking met kleine jay, madoc, kingsize & akwasi. De track is heel smakelijk en ouderwets sterk. Deze samenwerkingen hoor je nog maar weinig maar was vroeger heel standaard. “Yo” sluit het geheel af en das maar goed ook. Want met twee echt sterke tracks is het geheel minder dan gehoopt. Gelukkig hebben we veel nieuwe en sterk talent in Nederland. Laat hen maar het overnemen want het is nodig.

Voor de liefhebbers luister hem hier op spotify

Review: Josh Groban - Stages

Festival: Fortarock - 6/6/2015