Review: Guus Meeuwis – Morgen

Foto’s Guus Meeuwis Pop on Top 2015

guusVandaag is de trots van Brabant weer terug met een nieuwe plaat. Na weer een reeks aan uitverkochte Groots concerten in het Philips stadion is het tijd voor een nieuwe langspeler. De zanger weet telkens weer een goede balans te vinden op elk album en te groeien met de tijd. Zijn stem lijkt elke plaat weer beter te weerklinken al is het NW8 toch een van mijn favoriete albums van hem. Nu is het tijd voor “Morgen”.

De plaat begint met de single “Dankjewel” een sfeervol nummer welke helaas nog ontbrak op de

Guus Meeuwis Pop on Top Valkenburg 30-05-2015

setlijst in het stadium. De vrolijkheid straalt er weer vanaf en de toon is gezet, echter weet je altijd bij Guus dat de uptempo nummers snel afwisselen met mooie balades of prachtige pop nummers. Zo volgt dus niet heel verassend “Het Gaat Zo Snel Voorbij” en daarna de ballade “Liefde”. Laatstgenoemde is een echt kippenvel nummer dat tijdens de komende tour zeer breekbaar zal klinken in de Nederlandse theaters. Het nummer is groots door klein te zijn.

Zo bouwt het nummer “Ik Wil Vandaag iets doen” uit weinig op en gaat richting het refrein heerlijk tekeer. Het poppy nummer wordt gekenmerkt door een zeer strakke gitaar en drumritme. Tijd voor een familiesamenwerking, samen met Marc en tropische klanken is het nummer “Wij Zijn Wij” een dank aan elkaar en de familie. Heel tof om zoiets te horen, want zo’n muziekaal moment zul je niet vaak tegenkomen op een album. Titeltrack “Morgen” volgt, een nummer welke past bij in het hokje “beste tracks van Guus”. Het nummer is een prachtig rustig nummer waarin de zanger wordt begeleid door pianist Jan-Willem Rozenboom. Dit samenspel laat je puur genieten van de muziek zoals hij moet zijn.

“Jij bent de Liefde” op het album is (helaas) de solo versie want tijdens de Groots show deed hij dit nummer met Kenny B ( ja die van Parijs) Deze onverwachte goed aanslaande wisselwerking heeft Guus nooit geschuwt. Al eerder vond hij zich met andere zangers op het podium of op de plaat. Dat dit werkt komt mede door het ijzersterke schrijfwerk zodat alle stukjes op de juiste plek vielen. Het nummer “Kus van Mij” begint heerlijk anders, meer een folk nummer met bijbehorende banjoline en samenzang maat het wel een heerlijke afwisseling op de plaat. Over bijzondere afwisseling te spreken is “Rome” daar ook een goed voorbeeld van, waar de hammond weer heerlijk klinkt. Het nummer zelf pakt me niet direct maar heeft meer tijd nodig om te groeien. Of Guus de nummers meer geschreven heeft voor het theater is mij nog de vraag, maar dit leek wel het geval op NW8 waarna ook een theater tour volgende en het allemaal precies paste.

“Zie jij Het ook” en “Onze Wereld” volgen, beide rustigere nummers die bovenstaande kracht bij zetten. De nummers vloeien voorbij en het album is alweer bijna ten einde. Maar tot slot is daar “Groots Zijn”. Een nummer dat al door het Philips stadion klonk waar de mensen voor het eerst kennis maakte met nieuw werk. Het nummer past daar dan ook perfect en is op het lijf geschreven van de zanger.

Het album “Morgen” is vandaag verkrijgbaar en is een echte Guus Meeuwis plaat. Hoe stom klinkt dat eigenlijk want dat doen al zijn platen. Want het is Guus! Groots met een zachte G is ook volgend jaar in het Philips stadion maar eerst is het tijd voor een theatertour door heel het land. Maar ach het is al een prachtjaar voor de zanger want hij kon ook een vinkje bij The Royal Albert Hall zetten. Wat een topjaar voor hem en de band, nu is het tijd voor Morgen! En Morgen is een nieuwe dag, een nieuwe uitdaging en een nieuw begin.

Persbericht: Within Temptation - Black XMAS 013 Tilburg

Persbericht: Machine Head naar 013 Tilburg