Review: Handsome Poets – 2015

Handsome Poets

Vandaag was het al een beetje lente, morgen hopelijk weer zo’n mooie dag. Op naar de zomer en wie voor de zomer klaar wilt zijn moet de nieuwe plaat van Handsome Poets gaan kopen! Waarom? Heel simpel, tien zomerse top liederen die dit jaar niet meer weg te denken zullen zijn van de radiostations, de festivals en de lokale feesten. De band is erg ondergewaardeerd in het Nederlandse pop landschap. Waar Kensington Ziggo Dome’s uitverkoopt is deze band daar nog niet aan toe. Niet omdat de liedjes minder van kwaliteit zouden zijn maar door de onbekendheid. Wat best Handsome Poetsvreemd is van ze hebben inmiddels al behoorlijk wat hits op hun naam. Sky on Fire en Dance (The war is Over) als grootste hits dan wel te verstaan, beide zomerse hits uit hun release jaar.

Dit album begint met “Stardust”, een nummer dat eerder dit jaar verscheen, maar al voordat het de top 40 in kon stormen bezweek onder de drukte in januari aan nieuwe releases. Spijtig want het nummer is een zeer sterke binnenkomen, een visitekaartje van de band. “A Hero” volgt hier applaudisserend op het nummer groeit gaandeweg uit en klinkt festivalvrolijk. Een nummer dat over het gehele terrein kan knallen en waar iedereen zonder dat hij of zij het kent mee op kan doen. Zonnestralen komen spontaan aan dit nummer gespeeld wordt. “So Hear You” is een prachtige ballade. Een nummer dat klein blijft en ondanks de pogingen tot groeien heel fijn blijft doorgaan. De band is in dit soort nummers ijzersterk en weet altijd de balans hierin te houden. Waarom altijd maar knallen als je ook zoiets prachtigs kan maken. En over prachtig gesproken, de intro van “Light Up The Sky”, een begeleiding van piano onder frontman ’s Tim van Esch zijn stem versterken elkaar waarna de band eraan toegevoegd word. Een samenspel volgt welke zeker goed uit zal komen tijdens de clubshows die de band gaat geven.

“Lightning Love” is daarin tegen weer een festival knaller. Met vol volume open worden de festival gangers ingepakt en is de vrolijkheid meteen daar. Iets wat niet gaat lukken met “Forever Together” een rustig en kalm nummer. De gehele opbouw van het album zit heerlijk in elkaar en de kwaliteit van de nummers zijn stuk voor stuk van zeer hoog niveau, iets wat me niet verbaasd want als deze jongens iets doen, dan doen ze het goed! Lekker doorgaan, met de wind door je haren, raampjes op tien en radio open. “I Can’t Believe It” zou zomaar een anthem zomer 2015 hit Handsome Poetskunnen worden namelijk. Met een prachtig koor bezingt Handsome Poets “Wildside” met een vrolijk klinkend uptempo. Het nummer blinkt niet uit maar is door de samenzang wel bijzonder sterk. “High Line” klinkt apart door de synthesizer en de solo van Tim. Het nummer duurt vier en een halve minuut en moet groeien. Het valt een beetje weg in het totaal door de diversiteit die erin ontstaat. De eenvoud, de kunde en de kwaliteit ervan zijn subliem maar hierdoor voelt het anders. Een nummer dat wellicht het beste gaat werken in een kleinere setting, misschien maar goed ook want het heeft stilte nodig. Een goede stilte om het nummer te kunnen laten groeien in het moment. Als slot heeft de band “Embrace” op het iets minder dan veertig minuten durende album geplaatst. Het nummer is tevens het langste nummer van de plaat en terecht want ze nemen tijd voor een perfecte afsluiter. Waar in het begin van het album nog veel vreugde klonk is er nu plek gemaakt voor een zwaarder nummer. Een afscheidsnummer, een prachtig werk, iets waar de band trots op mag en kan zijn want dit soort prachtplaatjes hoor je niet vaak meer in de Nederlandse pop industrie.

De plaat, zoals ik al aan gaf, mag deze zomer niet vergeten worden, moet gekocht worden en gaat alles en iedereens verwachtingen overtreffen. De festivalganger gaat blij zijn, de radiozenders hebben er weer een Megahit bij en de band, de band mag zichzelf een stevig schouderklopje geven voor dit  geweldige werk dat is afgeleverd. Hopelijk dat de mensheid nu eindelijk er geloof in gaat krijgen en knallen ze met hun eigen productie kei hard naar de eerste plek in de charts!

Kopen kan vanaf nu via de betere platenzaak.

*ter info, wist je dat deze frontman met inears van Fonique speelt!*

Review: Chris Crocker - More Than Three Words