Review: HAZE – Fake Friend EP

a2461752388_16We luisteren en ontdekken muziek via steeds meer wegen, voeg daar Periscope ook nog maar aan toe want op een slapeloze nacht scrollend door de vele streams kwam ik HAZE tegen. Deze jongen stond te zingen in een open garden achtig plek van een restaurant, hij vertelde dat er bijna geen publiek was behalve zijn moeder. Toch zette hij zijn beste beentje voor, speelde gitaar, zong en maakte grapjes naar het publiek en naar de volgers op de stream. Een eigen gemaakte sound speelde mee en het geheel klonk erg gaaf. Belofte maakt schuld, de dag later kocht ik zijn EP en hierbij de review.

“Drive me Home” is de eerste van vijf tracks op de Fake Friends EP. De elektronische klanken vliegen je meteen om de horen en je kan het haten of verliefd op worden. Vele jonge muzikanten vinden op bijvoorbeeld Youtube een weg om hun sing/songwriter skills te tonen met o.a. covers van andere, dit is wat Hamilton Troy Hayes ook deed maar de tracks op de EP zijn van eigen hand waardoor zijn kunde een step up krijgt.

Wanneer zijn stem meer plek krijgt in titeltrack “Fake Friends” hoor je goed dat hij zeker een plek verdiend op een groter platform. Deze feature met Caulin zorgt voor een leuke afwisseling door de clean vocalen en raps. Het nummer is rustig en vloeit door in “Away”. De kalmte die uit zijn stem klinkt maakt je rustig en laat je met je ogen dicht genieten van de klanken die op de achtergrond doorkomen. Het klinkt totaal niet overdone of te “vol”, elke noot lijkt op de juiste plek te vallen.

Dit lijkt een beetje te niet gedaan te worden in “For You” waar juist alle mogelijkheden worden aangegrepen om riedeltjes en extra’s erin te gooien, beetje jammer. Gelukkig herpakt HAZE zich voor het einde en weerklinkt “Distance”. Een typische sing/songwriter stuk maar dan wel op zijn manier.

Zijn alternatieve en akoestische sound is niet vernieuwend maar erg goed uitgewerkt. Het totaalplaatje klopt. Met nog geen vierhonderd likes op zijn pagina verdiend deze muzikant wel een thumbs up toch!?

Fake Friends is vanaf nu te beluisteren op Youtube, maar je kunt de plaat ook kopen op Bandcamp of iTunes.

Persbericht: Popmuziek als bindmiddel voor Euregionale samenwerking tijdens DVERS

Persbericht: Gill Landry (Old Crow Medicine Show) naar Roepaen Ottersum