Review: HDK – Serenades of the Netherworld

HDK-Serenades-of-the-Netherworld-1024x1024Tekst: Gerianne Meijer

Nadat in 2009 het debuutalbum ‘ System Overload’ uitkwam, is het een tijd lang stil geweest rondom HDK (Hate, Death, Kill). De band romdom gitarist Sander Gommans (ex-AfterForever) heeft inmiddels wel genoeg inspiratie gevonden voor een tweede plaat, die net uit is. De plaat heet ‘Serenades of the Netherworld’ en wordt vocaal aangedreven door Amanda Sommerville (Trillium) en Geert Kroes. Zeer benieuwd naar deze metalplaat start ik vol goede moed het eerste nummer.

Dit nummer genaamd ‘ Revelation’ opent zeer bombastisch met een koor en rauwe mannelijke vocalen. De muziek heeft zeker invloeden van After Forever, maar is zonder twijfel een flink stuk rauwer en ruiger. De combinatie tussen cleane mannelijke en vrouwelijke vocalen valt goed in de smaak en de koren maken het geheel mooi vol. Het gitaarspel is hard en vol aanwezig en belooft veel voor de rest van de plaat. Deze belofte word meteen ingelost tijdens ‘Electric Soul’ dat een zeer sfeervolle gitaar bevat. Samen met de zang van Geert Kroes wordt dit een mooi geheel, dat wat doet denken aan Alter Bridge, maar dan symfonischer. Naarmate het nummer vordert wordt het ruiger en krijgt het zelfs wat oosterse invloeden. Zeer verschillend van de opener, maar daarom niet minder prettig.

‘Mortal Zombie’ schijnt een korte spotlight op de toetsen en zoekt daarna verder de grenzen van ruigheid op. De titeltrack is daarentegen weer een stuk melodischer en bevat prachtige vocalen van Amanda Sommerville. Het nummer is een fijn rustpunt dat voor balans zorgt en laat zien dat de muzikanten ook ingetogen strak kunnen spelen. ‘ Return fromTomorrow’  heeft in contrast weer een soort power metal sfeer en ook hier zijn de symfonische invloeden goed vertegenwoordigd.

‘Book of Lies’  is lekker pakkend en heeft fijne versnellingen. De combinatie van rauwe mannelijke vocalen, mooie vrouwelijke vocalen, snelle gitaren en strijkelementen werkt goed, zonder te gaan vervelen. Afsluiter ‘ Omega’ bevat weer prachtig, rustig gitaarspel en zachte, emotievolle zang. De overgang naar een ruw, experimenteel deel is goed gedaan en geeft (wederom) aan dat deze band niet bang is om dingen uit te proberen.

Dit tweede album van HDK is dan ook zeer gevarieerd zonder chaotisch te worden. De rode draden hier zijn het gitaarspel van Gommans en de vocalen van Kroes en Sommerville. Samen zorgen ze ervoor dat het album veel verschillende elementen en genre invloeden kan bevatten, zonder uit de bocht te vliegen. Elk nummer steekt goed in elkaar en minpunten zijn hier dan ook nauwelijks te vinden. Veel metal liefhebbers zullen deze blind kunnen kopen!

Het album is vanaf nu te koop via de webshop of Itunes

Line-up:
Sander Gommans – Gitaar