Review: Herman van Veen – Kersvers

herman

Het is weer zover, alweer het 178ste album van Nederlands beste liedjes maker Herman van Veen ligt vanaf heden in de winkels. Het album is een album vol nieuw werk met nieuwe kanten die je nog niet van deze zanger tegen was gekomen. Herman loopt al sinds 1965 mee in het vak en heeft alles al meerdere malen gezien maar het lukt toch telkens weer om zichzelf te overtreffen of te vernieuwen.

Deze heer leeft voor het theater en de muziek, de clown die hij nog altijd heeft en de acrobaat als het gaat om fenomenale teksten. Ook deze langspeler bevat van alles een beetje. Met een creatief werk dat de titel draagt “Uitgerekend” begint hij de plaat en is het speelse gemak dat hij inmiddels heeft goed hoorbaar. Met eenvoudige klanken en fijne bijval van de zangeres is het een heel fijn nummer geworden. Hierna volgt “Rosa” een ode liedje waarbij de eenzame klanken overheersen. Zijn stem draagt het volledige nummer en met de prachtige tekst als een voorleesverhaal krijg je een brok in de keel. Ook “Iemand” laat je weer meevoeren in een geweldige tekst. De eenvoud, de dagelijkse dingen zo mooi bezingen is een kunst op zich.

“Hier is het Geweest” klinkt zwaarder maar door een experimentelere sound komt het nummer nogal warrig over, maar als je goed luistert schuilt ook hier een prachtig nummer in. Waarschijnlijk is “Allerhande” veel makkelijker te behappen want met een rustige achtergrond klank kan Herman weer zijn teksten duidelijk en helder overbrengen. Ook dit verhaal gaat over alledaagse zaken.
Het album zoekt de grenzen op maar omarmt ook nieuwe klanken zo ook in “Spiksplinterlief” een toffe track die wat meer electro based klinkt. Een van de sterkste nummers, tekstueel gezien, is “Meneer”. Het nummer dat de vragen stelt over geloof en waarom de dingen zijn hoe ze zijn die normaliter worden weggestopt. “Waar ben Je” en “Voor Ik Het Vergeet” klinken alsof je naar de nummers midden 80’s begin 90’s van de zanger weer beluisterd. De nummers zijn lief, klein en in de unieke stijl die alleen Herman ze kan bezingen.

Een ongrijpbaar nummer van het album is “Slaap Niet”, door een aparte keuze aan instrumenten die het nummer bijstaat is het moeilijk om het nummer je te laten pakken. Maar daardoor natuurlijk wel des te bijzonder. Fijn te horen dat de experimenten alle hun eigen uitwerkingen hebben.
Met “Dagreizen” en “Verdwenen” sluit Kersvers af, de nummers vliegen zomaar voorbij mede door hun korte speelduur van minder dan drie minuten. Samen zijn de twaalf nummers maar veertig minuten bij elkaar maar dat stoort totaal niet.

Herman van Veen is vanaf nu op tournee door het land en speelt later dit jaar heel heel heel erg lang in Carre te Amsterdam! Kaarten zijn te koop via deze link.
Het album is te koop via Itunes of de betere platenzaak!

Review: Blake Shelton – Bringing Back the Sunshine