Review: Insayno – Dwaalspoor

Popronde Heerlen 25-09-2016

Popronde Heerlen 25-09-2016

Popronde Heerlen 25-09-2016

Popronde Heerlen 25-09-2016

In Nasty Situations All You Need: Optimism, oftewel Insayno komt na een lang broedproces van vijf jaar eindelijk met zijn debuutplaat. Het is een plaat waar de underground al lang naar heeft uitgekeken maar “Dwaalspoor” komt 13 oktober dan eindelijk uit, hij zal het album presenteren in de Sugarfactory in Amsterdam. Koop je een ticket voor slechts een tientje krijg je de plaat ook meteen erbij!

De rapper heeft al jarenlange ervaring en dat is ook goed te horen want dit eindproduct is tot in de puntjes goed verzorgd, wanneer de eerste track “Niet in een Film (ft Rody Delorean)” uit de speakers klinkt hoor je meteen dat het niet zomaar over een rapper gaat.
Zijn uitgesproken mening heeft al tot redelijk wat botsingen geresulteerd maar met en in deze plaat spreekt hij vrij uit, waar hij dus direct mee begint.
“Geweldsmonopolie” kwam uit naar aanleiding van de moord op Mitch Henriquez door politiegeweld, de activisten werden opgepakt terwijl de politiemensen nog altijd vrij rondlopen. De kwestie is natuurlijk niet enkel in Nederland aan bod maar ook komen de beelden uit Amerika regelmatig voorbij en deze track geeft wel het gevoel weer waar een meerderheid mee rondloopt.

De nummers “Ontketend” en “Lucifer” laten de kwaliteiten van de rapper sterk naar voren komen. Hij heeft meer dan 20 battle titels op zak en die flow komen in deze tracks er zeer goed uit.

Popronde Heerlen 25-09-2016

Popronde Heerlen 25-09-2016

Snelheid is voor Darryl geen enkel probleem waardoor het tempo lekker blijft doorgaan. Zelfs het rustigere “Frustratie” blijft lekker in die flow. Een nummer dat erg gelinkt is aan “Niks Vandaag” waar Insayno met een stevige toon weet neer te zetten waar hij zich aan stoort of wat hij kwijt wilt. Het is een zeer persoonlijk album geworden, wat dus door komt in de teksten.

Een van de vetste features is op “Discipline” met niemand minder dan Raymzter en Brainpower. Beide laten hun skills knallen op de track waardoor het nummer echt eruit springt. Met een dope beat, lekkere teksten en de wisseling onderling is het super vet dat deze samenwerking zo goed valt. Door met weer een ijzersterke samenwerking met “Rass Motivated” “Young Guevara”. Een rauwe track die lekker een rustigere flow kent en je meeneemt op reis. Pas op de helft van het album ook al voelt het niet zo, een uurtje lekker genieten.

“Indoctrinatie” sluit goed aan bij bovengenoemde tracks terwijl “Minstrel Show ft Rody Delorean” een totaal ander gevoel uitstraalt. Minder de hard en ruwheid maar toch komen de teksten binnen en zijn ze ten alle tijden geplaatst. “Exorcist ft Gikkels” vloeit voorbij zonder veel bijzonderheden wellicht kom het doordat het nummer “De Tijd ft Nino” tekstueel en inhoudelijk zeer boeiend is. Feiten, dat is wat telt en soms moet je andere even laten herinneren waar de waarheid ligt. Deze track, dope!

“Hoort bij Mij ft Rody Delorean” en “Slavenmentaliteit ft Rass Motivated” volgen, laatstgenoemde is al ruim anderhalf jaar geleden uitgekomen en is ook weer een nummer die destijds en helaas nog op de realiteit inspeelt. Voorlaatste speelt “Revolutie ft Rass Motivated” af met een toffe saxofoon in de muziek en een stukje dubstep. Een kort experiment zo voor het einde, maar als afsluiter staat het mooiste nummer van het geheel, “Dwaalspoor”, titeltrack en meest persoonlijke tekst van Darryl. Over zijn ontmoeting met zijn vader die hij pas op z’n vijfentwintigste heeft leren kennen.

De langspeler “Dwaalspoor” komt dus op 13 oktober uit en is verkrijgbaar bij de rapper tijdens een van zijn shows of gewoon digitaal bij Apple Music. Tickets voor de show, klik hier.

Persbericht: Nu-metalgrootmeesters Korn (USA) naar 013 met supports HELLYEAH en Heaven Shall Burn

Persbericht: Americana zangeres Gemma Ray naar Roepaen