Review: Jett Rebel – Don’t Die on me Now

14064098_1105565029531879_6195839254168786613_n

Dromen zijn bedrog zong Marco ooit, maar zelfs de stoutste dromen die Jelte ooit heeft gehad lijken uit te gaan komen. De Heineken Music Hall verkocht hij al uit, Pinkpop ging helemaal los vorig jaar en dit jaar kwam hij stiekem even een showtje geven op Lowlands om zijn nieuwste album Don’t Die On Me Now aan te kondigen. De hit machine Jett Rebel draait op volle toeren en lijkt voorlopig ook niet meer te stoppen want tegelijk met deze show werd bekend dat hij op vier (waarom niet veertien?) februari een show gaat geven in het vernieuwde Ahoy Rotterdam!

13913722_1100059970082385_8600720154041124641_oIt’s Real, de eerste track op de plaat, is dan ook wel toepasselijk. Jelte mag zichzelf wel even in de arm knijpen want dit lijkt wel een droomvlucht waar hij is in beland. Mars, Venus, Hits for Kids en Truck, waarvan de laatstgenoemde wellicht wat ingewikkeld was voor vele, sloegen allemaal aan bij zijn bestaande maar ook vele nieuwe fans. De bandsetting is lichtelijk aangepast, een nuchtere Jelte en een nieuwe sound zorgen ervoor dat ook deze plaat weer totaal anders is dan zijn voorganger. Meer rust en kalmte klinkt door in zijn stem en in de muzikale klanken.  Zo rustig dat de openingstrack een kleine zeven minuten bedraagt, wat zijn muziek zeker ten goede komt.

Zoals hij in het tv-programma De Wereld Draait Door zelf omschreef is “Blonde Like You” een protestsong tegen bepaalde (toekomstige) “wereld”leiders. Ondanks maakt hij er een vrolijke tune waardoor voor het eerst in het album een nieuwe sound weerklinkt die live al een tijdje te horen was. Helaas begint hij op een moment wat meer geforceerd te schreeuwen in plaats van zingen waardoor het een beetje overdone lijkt, iets dat niet nodig is om de song goed te maken. Terug naar de ingetogen en het kleinere “Take it as a Present”, waarbij zijn stem juist breekbaar lijkt. Eenvoudige pianobegeleiding en that’s all he needs.

Jett Rebel op de rock ’n roll tour als Teenage Man klinkt, niet de eerste en zeker ook niet de laatste track in deze vorm. De keuze voor een kleinere en stevige setting helpt hier wel bij, een focus die goed uitpakt. Al mag het een tikkeltje minder “Elvis” en een dosis Jelte erbij. “Baby Tiger” als opmaat naar een van de toekomstige hits “Devious Child”, een van de betere songs op de Don’t Die on Me Now plaat. Een fijne funky groove met een scherpe gitaarrand door de frontman zelf. Een magie ontstaat hierdoor live die erg goed werkt.

Single van het moment is “Lucky Boy” een sterke zomer track die de komende periode veel te horen zal zijn op de radio en in een uitgeklede vorm te horen zal zijn tijdens de uitverkochte “The Jett Rebel 3 Tour”. Het album sluit af met “Tracks of Your Tears”, wederom een sterke tracks waardoor de plaat positief afsluit.

Kaarten voor Jett Rebel in de Ahoy Rotterdam zijn vanaf nu te koop, het album is vanaf nu verkrijgbaar bij de betere platenzaak of natuurlijk online te beluisteren op 3

Review: De La Soul - And the Anonymous Nobody….

PERSBERICHT: MUZIEKGIETERIJ LANCEERT DE TRENCH SESSIONS