Review: Jett Rebel – Hits for Kids

Tekst door: Kees Henckens
Foto’s door: Sharik “MCSharQ”

jettAls een zenuwachtig jongetje die wacht op zijn verjaardag was de 23 jarige Jelte Tuinstra AKA Jett Rebel al weken lang af aan het aftellen naar dit moment. Zijn eerste echte album, na het grote succes van zijn twee samengevoegde EP’s Venus en Mars. In minder dan een jaar zorgde deze EP’s voor het grote succes dat Jett Rebel nu heeft. Pinkpop, Lowlands en elk andere festival. Hij was er te zien. En daar is het eerste echte album dan! Hits for kids!

Bij Mathijs aan tafel tijdens DWDD legt Jett uit wat Hits for kids betekent.

“Hits verwijst naar de herinnering die je aan liedjes hebt. Wanneer je ze vaak luistert en er een bepaalde associatie ontstaat. Het kids gedeelte gaat over het durven zijn wie je wil zijn.”

Hier is Jett Rebel zelf natuurlijk het levende voorbeeld van met zijn nagellak, oogschaduw, lippenstift en een jurkje op zijn tijd. Het concept van de titel klinkt mij in ieder geval als muziek in de oren! Nu de muziek zelf nog!

Het eerste nummer op het album heet Pineapple Morning. Hoe vaker ik hem hoor hoe beter ik hem vind. Scheurende gitaren, lekkere baspartij en genoeg koortjes. Het rommelige pianootjejett3
aan het begin maakt het speels en dat is wel iets wat je over het hele album hoort. Toch een beetje het kids-gedeelte uit het “Hit for Kids”. Pineapple morning is een goed nummer over een brakke ochtend na een avondje iets te hard gaan. En dan natuurlijk met een stuk ananas, of zoals in de veel te blije clip te zien is een pak ananassap. De stijl van Jett is volledig terug te horen in dit nummer.

En ook voor de mensen die de aankomende winterperiode als een duistere periode ervaren is er nog licht aan het einde van de tunnel! Zonlicht! Het derde nummer heet Sunshine en heeft een hele lekkere groove. Catchy begin, lekker vrolijk rifje. Zomer all over again. Het einde van Sunshine is wederom geniaal en dan ga ik alweer naar het repeat-knoppie.

Veel van de nummers die volgen op het album vallen een beetje onder het gegeven: dat stukje vind ik tof! Niet alles in de liedjes spreekt me onmiddellijk aan, maar in elk liedje zitten stukjes die je meteen helemaal voelt waardoor je een nummer graag nog een keer hoort. Uiteraard hoor je wel de conservatorium geschoolde achtergrond van Jett Rebel terug. De nummers zitten goed in elkaar.

jett1Het nummer Baby verdiend nog wat extra aandacht. In de Mess breda speelde Jett Rebel op 14 Maart 2014 in het voorprogramma van Chef’Special. Hier introduceerde hij voor mij (en nog een hele volle zaal natuurlijk haha) het nummer Baby. Het nummer zou geschreven zijn voor de tourmanager van Chef’Special zei hij toen. Daar was hij een beetje verliefd op. Een aantal weken later verscheen Jett echter in de show bij Giel om het nummer te verkondigen voor zijn, op dat moment, grote liefde Gwen van Poorten. Op dat moment was het nummer voor mij niet zoveel meer waard. De eerlijkheid was er vanaf. Nu staat het nummer op het album, maar echt met een hele andere feel. Gwen heeft hem in de steek gelaten, Jett kocht een orgeltje op de hoek van de straat en het nummer werd buiten in de tuin opgenomen. Pakkend, puur, origineel en vooral heel gemeend. Wat ooit een liefdesliedje was is nu een oprechte ode aan wat ooit een mooie periode was. Ik ben fan van het nummer!

Gwen heeft met het weggaan bij Jett ook nog gezorgd voor de inspiratie van het nummer Gwen! Een verrassende titel is het niet, maar het einde van de track wel. Een hele duidelijk Prince invloed met een lekker lang gerekt einde. Heel passend bij het nummer en uiteraard bij zijn image als de voor sommige “nieuwe prince”.

De Tour d’Amour van Jett Rebel voor het album Hits for Kids gaat aankomende vrijdag (14-11-2 1014) van start en de kaartverkoop is over de kop gegaan. Los van het laatste (waarschijnlijke/hopelijk beste) optreden in de HMH in februari zijn alle shows uitverkocht! Koop dus snel je kaartje als je er in februari bij wilt zijn, dan zie ik je misschien daar. Jett Rebel zal hier staan met zijn geweldige band die ook wel even wat aandacht verdiend. Xander Vrienten (ja ja, zoon van)op basgitaar. Rick van Wort achter de drums. Lorijn von Piekartz, ook wel Lexi genoemd, op gitaar. Amber Gomaa voor vocalen en toetsen. En als last but not least de altijd charmante Jessica Manuputty ook voor vocalen. Een band die elk nummer van Jett tot een hoger niveau weet te tillen. Zeker gaan zien dus!

Live Review: Javier Guzman - Absurd Verlicht

Review: Vanderbuyst - At The Crack of Dawn