Review: John Coffey – The Great News

Vans Warped Tour 02 John Coffey Klokgebouw Eindhoven 10-11-2013

Wat een feest zo in de week waarin ik weer een aantal dagen onderweg ben van show naar show. Vans Warped Tour 02 John Coffey Klokgebouw Eindhoven 10-11-2013Namelijk niemand minder dan de nieuwe John Coffey plaat kan mee in de auto! Dat wordt heel fijn, rustig aan, rijden ;). “The Great News” is precies wat de titel verteld. Een geweldig nieuw album met twaalf snoeiharde rock platen. Variërend tussen de anderhalve minuut en bijna vijf en een half voor de afsluiter gaat deze plaat alle kanten op, precies zoals de band zelf ook is.

Aftrappen met “Eagle Chasing Flies” laat maar weer eens horen hoe f*cking goed Nederlandse band is! Helaas zijn zij niet te zien in de documentaire On-Nederlands Goed maar ze zouden er wel bij horen!
De scherpte gitaren en de geweldige zang van frontman David is zo uniek dat ze ermee ieder café, zaal, festival tent en venue op hun kop krijgen. De energie die live natuurlijk onverslaanbaar is komt erg sterk over op het album. Zo breekt het nummer “Broke Neck” aan, een nummer wat al eerder als eerste single te zien was op hun youtube kanaal. Een bijzondere clip waarbij er een gezellig stel dansers een leuke rol spelen.

DSC01309Het nummer “Son” klinkt juist wat rustiger ondanks dat de snelheid lekker wordt opgekrikt. Het “schreeuwerige” delft de ondertoon in de track en hierdoor ook meteen de vocalen die normaal wel een sterke laag over een track leggen. De band heeft natuurlijk meerdere zangers voordat dit vergeten wordt ook gitaristen Alfred & Christoffer en bassist Richard zingen lekker mee tijdens de nummers, alleen Carsten, de drummer, houdt zich bij zijn slagen. Dikke baslijnen en sterkte gitaren laten “Redrum” heerlijk knallen, een van de betere tracks op de plaat. Door de catchy sound en meezingbaar refrein wordt het zeker een festival knaller in 2015. “Echo” sluit hier zich goed bij aan, een energieke frontman neemt het voortouw en wordt bijgestaan door de andere zangers en met een geweldige snelheid wordt start gemaakt aan dit toch wel korte nummer. Door snelheidswisselingen en verschil tussen drums en gitaren klinkt het soms wat rommelig maar daardoor wel geweldig sterk.

“The Sinking Ship” valt weer in de categorie “rustiger” ondanks de power volle refreinen die volgen is het overal wat kalmer. Althans de sound want het blijft wel natuurlijk John Coffey! Best vreemd om deze review te schrijven terwijl ik rustig een thee drink in plaats van whiskey want dat hoort er op zijn minst bij natuurlijk. Maar dan nu voor iets totaal anders, “Jean Trompette”, precies wat de titel zegt eigenlijk. Anderhalve minuut prachtig trompet geschal punt. Welke daarna heerlijk overgaat in de hit single “Heart of a Traitor”. Het nummer kwam vorige week met een prachtige videoclip op youtube al tevoorschijn. Het nummer zet een goede toon voor de buitenwereld met de kunde die deze muzikanten hebben. De sound van John Coffey met een mix van “niet te hard”, “vol gassen” en “trompet”.

“All Horses” blinkt uit in het bass werk, deze klinkt heerlijk door en met de raken slagen van de drummer wordt het nummer opgang gehouden. Waar juist de gitaren de snelheid en kracht tonen in “J.T Davis (It Was a Pleasure Meeting You)”. Beide nummers tonen nogmaals weer eens hoe sterk deze band wel niet is. De kwaliteit ligt op een geweldig hoog niveau en ondanks dat de shows altijd wat ruiger er aan toe gaan is het wel aan de kunde van deze muzikanten te danken dat het altijd zo geweldig klinkt! Als voorlaatste staat “Relief” op de lijst, dit nummer gaat weer volle vaart vooruit. Maar niks tipt aan de afsluiter, “It’s Beginning to Change”, is een nummer dat met een geweldige precieze opbouw een puik werk aflevert. Het nummer bevat alles wat je misschien niet verwacht van de band. Een opbouw die langer duurt dan een aantal tracks op het album, je wordt in spanning gelaten wat er gaat komen, pas rond het midden veranderd de sfeer. De filmische track bouwt op en bouwt op. Gitaren voegen scherpere randjes toe, de drummer slaat aan en een clean vocaal brengt nieuw leven aan het nummer. Het nummer is niets van wat je had mogen verwachten en daardoor een uniek puur nummer.

DSC01617

Voor wie de band live wilt zien, ze gaan komende tijd veel touren onder andere op Paaspop en Dauwpop (twee geweldige festivals zoals altijd!) zullen ze te zien zijn. Je kunt de plaat nu kopen via iTunes of via de betere platenzaak!

Review: Blind Guardian - Beyond the Red Mirror

Review: Mister and Mississippi - We Only Part To Meet Again