Review: Join the Cavalry – The Rouse

Join The Cavalry

jtcrelease2Soms duurt het even voordat een album in de schappen van de winkels ligt maar bij Join The Cavalry maakte ze het wel erg bont, maar ach, het is ze vergeven want hier is dan de lang verwachte debuutplaat van de Utrechtse band. Join The Cavalry presenteert komende zondag het album “The Rouse” in Db’s (Utrecht) maar nu al de review op mcsharq.nl.

Alle lof naar deze band, want met de EP die eerder al uitkwam werden de fans even zoet gehouden maar tijdens de shows afgelopen jaar werd eigenlijk het volledige album al gespeeld. Maar dan nu, op vol volume, zonder foutjes, op een mooi plaatje!

De opener van het album “Traveling” kickt er lekker! De dubbele drums zijn duidelijk merkbaar en geeft de band een echte boost. Met volledige overtuiging en flinke dosis energie is er een heerlijke start van de twaalftracker. Frontvrouwe Astrid Kunst pakt je volledig in met haar rock stem. “Shuffle” volgt waarbij jeheerlijk mee stuitert op de snelheid van het nummer. Join The Cavalry Bitterzoet Amsterdam 15-11-2012Scherpe rockgitaren, fijn afwisselend drumwerk en het feest kan beginnen, Shuffle maar lekker mee!

Het volgende nummer op de plaat is “The Plague” en is licht aangepast ten opzichte van de live versie. Hij begint met een sterker vooruit komend gitaarwerk. Live klonk het nummer al erg vol maar deze afgemixte versie laat ook het bas werk van Jasper Vrijma veel meer naar voren komen wat het nummer een extra dimensie geeft. Met “Dust on Your Face” wordt het dubbele drumwerk van helden Jasper Gielkens en Bas Allein Richir nog maar eens benadrukt. Live is de track niet de houden en ook nu wordt je weer heerlijk in je stoel gedrukt door het volume. De kracht die uit deze plaat komt is echt insane.

Even op adem komen met het schitterende “You & I”, begint als een ballade maar ook in dit nummer wordt de hele band mee op sleeptouw genomen en is er nog een knal voor het einde. “Dirty Dog” was een van de eerste nummers die de band aan de wereld liet horen en is live een van de favorieten. Het is tevens de opener van de EP dus veel mensen kennen hem gelukkig al. Het volgende nummer is “ Wake Up” een heerlijk rockend uptempo nummer waar het gitaarwerk van bazen Stephan Beuving en Toon Habraken een belangrijk deel is. Op naar “Monologue” nog z’n track die al eerder te horen was op de Soundcloud van de band maar tevens een grondlegger is voor deze combinatie. De band laat namelijk alle facetten van hun capaciteiten doorklinken in het nummer. Vol volume, rustiger, dubbele drums, tof gitaarwerk, heerlijke basklanken en het schitterende vocalen werk van de dame aan het front.Join The Cavalry Geinbeat Nieuwegein 13-07-2013

Nu is dan toch echt “Rosie” aan de beurt, het nummer is met stip mijn favoriet sinds dat ik hem voor het eerst hoorde. De band maakte van het nummer ook een clip, gefinancierd door crowdfunding, erbij en sloeg als single meteen aan bij de grotere radio stations. Dat de band nog niet op 1 heeft gestaan ermee blijft een wonder. Het is een catchy en aanstekelijk nummer waar je toch echt moet gaan springen, klappen of meezingen. Live is Rosie HET nummer en als het even tegenzit tijdens een show pakt de band je met dit lied alsnog helemaal in.

Join The CavalryNog maar drie liedjes te gaan, aaaaahhhh, maar niet getreurd het zijn drie prachtnummers.
Als eerste “Strong” een ballade met zware bas tonen, rustig gitaarwerk maar klinkt heerlijk duister en grauwig. Gelukkig begint “Can’t Sue You” meteen een stuk vrolijker en wordt de draad weer opgepakt waar de overige nummers al zo goed aan was begonnen. Flink knallen met alle toeters en (koe)bellen. Astrid laat nog maar eens horen waarom zij tot de top van Nederlandse rock vrouwen hoort. Wat een geweldige stem met vele kanten, van zacht tot insane luid kan ze makkelijk aan.

Laatste nummer, de afsluiter van de plaat, wat een jammer moment maar gelukkig bestaat de repeat knop! “Imperfection”, wat niet op de plaat betrekking heeft, mag als laatste doorklinken. Wellicht wel een van de mooiste tracks op het album. De kleinheid weerklinkt en de tederheid die overheerst maakt het kwetsbaar en mooi. Een semi akoestische sfeer maakt het een prachtlied. EenJoin The Cavalry Snorrepop De Bosuil Weert 21-12-2012 waardig en mooie afsluiter van deze debuutplaat.

Join The Cavalry is hier om te blijven! Join The Cavalry is hier om de wereld te veroveren, maar eerst heel veel optreden in Nederland! ( In de buurt is z’n vreemd woord als je voor de band zelfs naar de andere kant het land reist). De band bestaande uit Astrid, Stephan, Toon, Jasper, Jasper en Bas heeft met “The Rouse” een zeer sterke basis gelegd en kan hiermee stappen vooruit. De plaat is op sommige momenten zelfs geniaal en in de huidige setting zelfs one of a kind.

Voor wie niet kan wachten kan de plaat al luisteren op 3voor12.

Promo: Laura Macri - Viva la Vita

Live review: Join the Cavalry - Db's Utrecht, 28-09-2014