Review: Jorane – Mélopée

jorane
En dan nu iets totaal anders! Jorane’s nieuwe album Mélopée. Het album komt deze week uit en is een schitterend stukje werk. Elf onverstaanbare nummers waar je alleen al door je gevoel en liefde voor de muziek verlieft op wordt. Haar schitterende voorkomen helpt ook maar het gaat natuurlijk op de muziek. Jorane is een Frans-Canadese zangeres & celliste. Ze maakt al sinds 1999 albums met wisselend succes. 16mm uit 2000, The You and the Now uit 2004 en Vers a Soi uit 2007 schieten daar wel bovenuit. Ook haar werk met Sarah McLachlan (Afterglow 2003) en haar optreden tijdens de show van Bobby McFerrin (Live in Montreal 2005) hebben haar geen windeieren gelegd.

De vlucht waarin je wordt meegenomen op het nieuwe album is indrukwekkend. Mélopée is een album dat je tot rust laat komenjorane2. Meegezogen worden in schitterend, onverstaanbare, teksten met daarbij een indrukwekkend mooi cello spel. Niet alleen de cello zorgt voor de unieke ervaring maar ook de compositie die ze heeft gemaakt lijkt wel alsof je even driekwartier lang niet meer op deze aardbodem aanwezig bent. Een heerlijk album voor deze zomeravonden op de achtergrond.

Jorane bespeeld diverse instrumenten al vanaf haar jeugd en wellicht is het vanuit toen dat ze haar creatieve brein aan het werk heeft gezet. De artistieke vrijheid die ze zichzelf toegeëigend is zeer speciaal en uniek te noemen. Tuurlijk is dit album niet voor iedereen en is het slechts aan een kleine groep mensen die dit zullen waarderen, maar ik vind dat dit album een plek moet krijgen in de muziekwereld. Wil je hem aanschaffen dan kan dit gemakkelijk voor een tientje op haar bandcamp . Geniet ervan, laat je mee slepen door de schitterende klanken van Jorane’s stem en haar cello.

Review: Kissin' Dynamite - Megalomania

Review: The Royal - Dreamcatchers