Review: Kamelot – Haven

havenTekst: Gerianne Meijer
Foto’s: Sharik Derksen

Kamelot is al jaren mateloos populair in Nederland. Shows zijn vaak uitverkocht en staan altijd garant voor een leuk feestje. Het is dan ook geen wonder dat er door velen reikhalzend naar de nieuwe release wordt uitgekeken. Dit nieuwe album van de symfonische metalband heet Haven en komt deze maand uit. Het is het tweede album met zanger Tommy Karevik en het eerste dat voor zijn stem geschreven is. Erg benieuwd hoe dat zal uitpakken, want het vorige album Silverthorn was ook zeker niet slecht.

Met de opener laat de band meteen zien dat de stem van Tommy een grote troef is. ‘Fallen Star’ opent namelijk verrassend met enkel zijn zoete, emotionele klanken en een zware piano. Daarna wordt er echter op het gaspedaal getrapt en worden er strijkers en typische Kamelot gitaarklanken toegevoegd. Het nummer raast dan lekker door en zet de toon voor ‘Insomnia’. Van dit nummer is inmiddels al een video uitgebracht en velen hebben dus al hun mening hierover kunnen vormen. Het nummer past met zijn snelle toetsen en catchy refrein prima bij de rest van het album. De gierende solo’s geven aan dat de band er dit album muzikaal een schepje bovenop doet, het klinkt allemaal net wat harder en voller.

De intro van ‘Citizen Zero’ klinkt daarentegen weer heel old school en doet denken aan oudere albums. De melodie is mooi en overgoten met de donkere zang van Tommy wordt het een dynamisch geheel. Het nummer heeft meerdere lagen en weet daardoor meerdere malen te verrassen.

Kamelot Effenaar Eindhoven 02-11-2012

Kamelot Effenaar Eindhoven 02-11-2012

‘Under Grey Skies’ is de eerste ballad van het album en tevens een duet met Charlotte Wessels van Delain. Het moet hier gezegd dat Tommy wel de show steelt, met zijn schijnbaar moeiteloze manier van zingen en verleidelijke klanken. Charlotte zingt lief en zacht en de teksten zijn fijn. Een prima ballad, maar de band heeft betere. Ook ‘My Therapy’ is niet het beste nummer van de plaat. Het is erg catchy en bevat mij iets te veel elektro klanken. Gelukkig maken de donkere vocalen van Tommy veel goed.

‘Beautiful Apocalypse’ laat de wat lagere kanten van Karevik zijn stem zien en het nummer is wat rauwer dan de rest. Desondanks is het refrein wel weer melodisch en past het dus prima in het geheel. ‘Liar Liar’ is ook zeer melodisch te noemen en is met de strijkers tevens zeer symfonisch. De gastvocalen van Alissa White-Gluz (Arch Enemy) maken het geheel tot een pakkend en dynamisch nummer, eentje om op repeat te zetten.

In sterk contrast staat ‘Here’s to the Fall’. Deze ballad begint erg fijn en zacht, met zeer lage zang van Karevik. De emotie is voelbaar, mede in de toetsen van Oliver Palotai. Het refrein vloeit moeiteloos en dit geldt ook voor de rest van het nummer. Tot een hoogtepunt komt het niet, maar dat is misschien ook wel de kracht. Hierna is ‘Revolution’ met zijn grunts en gierende gitaren namelijk weer erg prettig en schudt de luisteraar goed wakker. Het nummer heeft elementen van eerdere

Kamelot Effenaar Eindhoven 02-11-2012

Kamelot Effenaar Eindhoven 02-11-2012

albums, met name ‘Ghost Opera’. Maar ook dit nummer toont wederom aan dat de band muzikaal het gaspedaal verder heeft ingetrapt.

Afsluiter en titeltrack ‘Haven’ is enkel instrumentaal. Het bevat een koor, spannende drums en meerdere bombastische elementen. Het is wel iets te kort om echt van te genieten. En ik vraag me af of het echt veel toevoegt.

Dat terzijde moet gezegd dat ‘Haven’ een veelzijdig, maar toch goed gebalanceerd album is. De stem van Tommy komt uitermate goed tot zijn recht en hij bewijst wederom moeiteloos en foutloos te kunnen zingen. Muzikaal gezien is de band ook gegroeid en gebruiken ze nu hardere en snellere elementen dan voorheen. Of dit album het haalt bij het tevens zeer sterke ‘Silverthorn’ zal de tijd leren, maar menig fan zal meer dan tevreden zijn met deze release. Live zal deze plaat vast ook heel goed klinken. Gelukkig speelt Kamelot 16 oktober in 013, Tilburg. Een goede reden om daar weer eens heen te reizen lijkt me! Het album is vanaf 8 mei via de betere platenzaak verkrijgbaar.

Live Review: Lieve Bertha- Ongekust

SharQ Bite One: Kiske/Somerville - City of Heroes