Review: Karmaflow The Rock Opera Videogame release, W2 ’s Hertogenbosch

Tekst: Irma Ploeger
Foto’s :Sharik Derksen

Karmaflow W2 Den Bosch 30-04-2015

Karmaflow W2 Den Bosch 30-04-2015

Little Devil Allstars W2 Den Bosch 30-04-2015

Op een – ondanks slechte weersvoorspellingen – zonnige dag stond er een kleine rij bij de ingang van W2 in ’s Hertogenbosch. Na het openen van de deur liep je via een klein cozy kamertje – waar wat banners hingen met karakters uit de game – naar de zaal. Ook in de zaal waren die banners ter decoratie gebruikt. Verder was er niets te zien wat aan een releaseshow voor een game doet denken. Een game met een vocale bijdrage van o.a. Simone Simons, Mark Jansen, Tony Kakko en Dani Filth.
Eenmaal gesetteld op een goede plek in de zaal, begon het wachten. Opener van de avond was Little Devil Allstars. Ik kende ze niet, maar had gelezen die middag dat ze bekende rock – en metalnummers coveren. Hoe dan ook zorgen ze altijd voor een feestje, aldus de website. Iets later als gepland komen de bandleden het podium op. Ze zijn gekleed in broeken met gekke print, of een grote zonnebril op. De zangeres Lisette van den Berg en gitariste Carmen Raats blijken later op de avond nog eens op te treden, maar dan in de show van Karmaflow. Little Devil Allstars –vooral de basspeler en zangeres – proberen het publiek te enthousiasmeren, en dat lukt aardig.

Karmaflow W2 Den Bosch 30-04-2015

Karmaflow W2 Den Bosch 30-04-2015

Mijn mening is echter, dat een vooract die alleen maar covers speelt niet drie kwartier hoeft te spelen. Ik ben wel onder de indruk van Lisette’s stem: wat kan zij gevarieerd zingen! Erg prettig om naar te luisteren. Dankzij deze band was de toon van de avond – feest – wel gezet.

Na een korte pauze is het tijd voor de hoofdact van de avond: Karmaflow de band. Met het live ten gehore brengen van een aantal nummers van de soundtrack, wordt dit unieke spel gelanceerd.
De zaal is inmiddels redelijk gevuld.  De meeste mensen blijven echter achterin staan, waardoor er minder publiek lijkt te zijn dan dat er daadwerkelijk is. Lisette is gekleed in een soort middeleeuws gewaad. Bas Dolmans  (zanger Xystus – tevens de band van de geestelijke vader van Karmaflow, Ivo van Dijk) vertolkt grotendeels de mannelijke zang deze avond en ook hij is bijzonder gekleed. De outfits zijn ontworpen door Ingeborg Steenhorst – een inmiddels bekende costume designer die outfits voor Epica, Floor Jansen (Nightwish), Seventh Sin en vele anderen op haar cv kan zetten. De aankleding van het podium is wat sober – voor een release party had ik meer versiering verwacht. Zonder voorkennis van de game moet ik bekennen dat het moeilijk volgen is waar de nummers over gaan. Hier wordt ook niet over gesproken, misschien omdat het te ingewikkeld is om binnen een paar minuten te vertellen, of omdat het grootste gedeelte van het aanwezige publiek al op de hoogte is hiervan. Hoe dan ook: het waren krachtige optredens en de muziek klonk ontzettend goed!

Karmaflow W2 Den Bosch 30-04-2015

Karmaflow W2 Den Bosch 30-04-2015

Karmaflow: The Rock Opera Videogame is ruim twee jaar in de maak geweest. Ivo van Dijk heeft het groots aangepakt en buiten een game dus ook een soundtrack en een app ontworpen. In januari dit jaar zijn er al twee live optredens geweest met internationaal bekende artiesten zoals Alissa White-Gluz (Arch Enemy), Mariangela Demurtas (Tristania), Henning Basse (MaYan), Marcela Bovio (Stream of Passion) in een uitverkocht Theater aan de Parade. Later dit jaar zullen er nog meer live shows volgen. Groots met een zachte g, zoals het op z’n Brabants genoemd kan worden, is wat Bosschenaar Ivo voor ogen heeft.

De opzet van deze releaseshow was goed, maar in de uitwerking hebben ze hier en daar wat kansen gemist. Hoe dan ook, het belangrijkste nieuws is het feit dat zowel de soundtrack als de game vanaf nu beschikbaar zijn via www.karmaflowgame.com. Hey you, spend some money!

Little Devil Allstar Foto’s
Karmaflow Foto’s

Eenmalig concert Kapel Koninklijke Luchtmacht tijdens het Bevrijdingsfestival Limburg!